IVN Kind & Natuur tweedaagse
Kind & Natuur
maandag25nov2019

Conferentie Kind & Natuur 2019

Op vrijdag 22 november was het dan eindelijk zo ver: de Kind & Natuur Conferentie 2019 ging van start in Hotel Landgoed de Zonheuvel te Doorn! Dit jaar draaide de dag om het belang van het bos. Een gemengd gezelschap van o.a. leerkrachten, pedagogisch medewerkers, schoolleiders, beleidsmedewerkers en natuurgidsen, kwamen deze dag samen om lezingen en workshops bij te wonen, van elkaar te leren, en het bos te ervaren.

conferentie

De conferentie: het bos en bosbeleving

Bossen zijn niet alleen belangrijk voor klimaatadaptatie, biodiversiteit en waterretentie, het bos draagt ook bij aan het leren en ontwikkelen van kinderen. ‘We hebben onze kinderen nodig om ons stokje door te geven om goed voor de natuur te zorgen’, aldus Marc Veerkamp (IVN), organisator van de conferentie. ‘De toekomst van de natuur ligt in de handen van de kinderen’, vervolgde hij. Maar hoe draagt bosbeleving hieraan bij en wat is de pedagogische waarde van het bos? Deze vragen stonden deze dag centraal voor de 200 aanwezige deelnemers.

 

​ ​conferentie

Plenaire lezingen: Tiny Forests en het bos als leerschool

De dag begon met twee inspirerende plenaire lezingen van Daan Bleichrodt (IVN) en Claire Warden (natuurpedagoog). Daan deelde zijn passie voor het bos met de bezoekers ‘Ik had het geluk om in een natuurlijke omgeving op te groeien, maar niet ieder kind heeft dit geluk’, zei Daan. Volgens hem is het belangrijk dat kinderen worden ondergedompeld in de natuur. Maar wat houdt dit in? Tijdens zijn lezing ging hij hierover het gesprek aan met de bezoekers. ‘Een onderdompeling in de natuur maakt kinderen gezond, gelukkig en creatief. Daarom zijn wij Tiny Forests gaan ontwikkelen. Want spelen in het bos is spelen zoals de natuur bedoeld heeft. Kinderen kunnen ontzettend veel leren van het bos.’

conferentieClaire Warden ging in haar lezing hierop door: ‘Eigen bosjes planten is erg belangrijk, maar laten we ook onze eeuwenoude bossen niet vergeten! Deze verdwijnen namelijk steeds meer en zijn een erg belangrijke leerschool voor kinderen.’ Zij vertelt over haar onderzoek waarmee ze dieper ingaat op de interactie tussen kind en natuur, ‘natuurpedagogiek is een manier van leren die kinderen verbindt met de natuurlijke wereld. Ik geloof dat kinderen moeten leren in, maar vooral ook mét de natuur.’

Het bos in tijdens de bosbelevingsactiviteiten

Om te ervaren hoe natuurpedagogiek in zijn werk gaat konden de deelnemers na de plenaire sessie meegaan met diverse bosbelevingen. Zij konden mee met begeleiders van o.a. IVN, Staatbosbeheer, Natuurwijs, Stichting Lekker Groen, huis voor Beweging en De Verademing om mee te gaan met bosbelevingen zoals Spannende natuur: omgaan met risico’s in het bos, Forest Bathing Lab. en Het bos als sociaal wezen. Tijdens het Forest Bathing Lab probeerde Mel Feldkamp de deelnemers in contact te krijgen met de natuur, want om een kind hierin mee te nemen is het belangrijk dit zelf ook te ervaren. ‘Zintuigbelevingen in de natuur zoals proeven, ontdekken en proberen, kom je als volwassene amper nog tegen. Alle tijd die je in de natuur doorbrengt is goed besteedde tijd, met Forest Bathing gaan we een stapje verder en worden we onderdeel van de natuur.’

​ ​conferentie

Jelle Bais van Staatbosbeheer vertelde tijdens zijn bosbelevingsactiviteit Spannende natuur: omgaan met risico’s in het bos, over zijn ervaringen met buitenactiviteiten voor groepen kinderen. 'Men ziet het vaak als een hele uitdaging om een groep kinderen bij elkaar te houden tijdens een buitenles. Veel mensen zeggen: dat lukt je niet met zo’n hele groep. Nou, het lukt me vrijwel altijd! En het is zo’n mooie ervaring, kinderen ervaren momenten in de natuur die ze van hun leven niet meer vergeten.’ Ariana Schippers van Natuurwijs wilt voornamelijk dat kinderen vanuit hun hart bezig zijn, niet met hun hoofd. ‘De natuur brengt verwondering en met verwondering gaat je hart open.’

​ ​conferentie

 

Workshops binnen en buiten

Na de lunch konden de deelnemers kiezen uit een achttal workshops. Van het aanleggen van een voedselbosje, een workshop over het IVN Binnenbos, tot een workshop over het omgaan met de risico’s van buitenspelen. Tijdens de workshop van Erwin Groenenberg stond Didactiek centraal. Hij benadrukt het belang van kinderen mee laten zoeken naar nieuwe kennis en vaardigheden en het stimuleren van de onderlinge samenwerking doormiddel van buitenles. Zo gingen de deelnemers bijvoorbeeld gezamenlijk aan de slag om de kruin van een boom te berekenen. Hiervoor is samenwerking nodig.

​  ​conferentieSigrun Lobst ging tijdens haar workshop de natuur in om deelnemers te leren dat speeltoestellen op een speelplein overbodig zijn. ‘het bos is de perfecte toestelvrije speelplek, het bos zelf bevat een overvloed aan speelgoed zoals takjes, bloemen, insecten en vogels.’

Nog even napraten

Tijdens de plenaire sessie in de ochtend vroeg Marc Veerkamp alle deelnemers om tijdens de dag een mooie natuurschat uit het bos mee te nemen. Iets wat ze aansprak. Tijdens het laatste onderdeel van de dag werd deze mooie verzameling van voorwerpen uit de natuur in het midden van de kring deelnemers gelegd en werd er teruggeblikt op alle activiteiten van de dag. Hier werden de gedachten van de deelnemers uitgewisseld. Zo was een van de deelnemers altijd bang geweest te weinig te weten over de natuur om een buitenles te geven, tijdens de bosbelevingsactiviteiten kwam zij er echter achter dat deze kennis niet per se nodig is voor een leuke buitenles, nee, juist de beleving staat centraal. Vele deelnemers ervoeren de dag als positief en leuk ‘wat is het mooi om zoveel mensen samen te zien die het belangrijk vinden dat kinderen meer naar buiten gaan’, zei een van de deelnemers. Een dag vol inspiratie, uitwisseling en natuur. Op naar volgend jaar!

​ ​conferentie

Wil je meer weten? Bekijk onderstaand de presentaties van de conferentie Kind & Natuur 2019

Jolanda Blom - Op zoek naar kringlopen

Joke van Ginkel - Creatief en kunst in het bos

Wim Ruis - Storytelling