Buitenlesdag
Kind & Natuur
dinsdag18feb2020

Tijdens de reken- en taalles ga je naar buiten!

Frisse lucht, beweging en natuur geven een positieve boost aan de ontwikkeling van  een kind. Toch zitten kinderen het merendeel van hun dag binnen. 40 procent van hun tijd  brengen ze door in een klaslokaal. Dit terwijl lessen voor alle vakken ook buiten gegeven kunnen worden. Buitenles is een stuk leuker én gezonder. Daarnaast heeft het een positief effect op de leerprestaties van kinderen. Dat willen we toch voor ieder kind?

Verhoogde leerprestaties 

In Nederland worden lessen vooral nog gegeven in de klas. De meeste klaslokalen hebben inmiddels een digibord, waardoor gebruik gemaakt kan worden van filmpjes of andere digitale tools. Ondertussen laten meerdere onderzoeken de positieve effecten zien van beweging, buitenlucht en natuur op de ontwikkeling en leerprestaties van het kind. 

Deze positieve effecten van buiten zijn kunnen optimaal worden behaald door niet alleen momenten in te lassen voor buitenspelen, maar door daarnaast ook buiten les te geven. Kinderen leren meer over de natuur door het met eigen ogen te zien en zelf te ervaren. Bovendien hebben kinderen volgens onderzoek meer plezier in buitenlessen, waardoor zij de informatie ook beter onthouden. Daarnaast blijkt uit onderzoek een verhoogde aandacht tijdens buitenlessen: kinderen die buiten taalles kregen, konden beter hun aandacht bij de les kunnen houden dan tijdens een binnen les. 

Buitenlesdag

Niet alleen goed, maar vooral ook leuk!

Niet alleen de leerprestaties, maar ook sociale vaardigheden krijgen een boost door een buitenles. Het prikkelt de creativiteit en stimuleert de samenwerking tussen kinderen. Onderzoek heeft aangetoond dat structureel buitenles krijgen op jonge leeftijd, zelfs op lange termijn positieve effecten heeft. Zo zorgt het voor betere sociale vaardigheden rond de pubertijd en verhoogt het de kans op een duurzame levensstijl en een verhoogde natuurbetrokkenheid in de toekomst.   Bovendien zitten kinderen die regelmatig buiten zijn lekkerder in hun vel. Kinderen ervaren meer plezier op school, het maakt moeilijke vakken leuker en het is lekker actief. Leerlingen geven zelf ook aan vaker buitenles te willen en zelf mee willen denken over buitenlessen (lees het hele onderzoek hier). 

Buitenlesdag voor ieder kind

Terwijl de voordelen zich opstapelen, is buitenles nog niet structureel onderdeel van het primair onderwijs. Buitenles geven wordt vaak als een drempel gezien door leraren. Een hele klas mee naar buiten nemen lijkt al snel een flinke klus, daarnaast weten leraren niet altijd hoe ze hun binnenlessen buiten vorm kunnen geven. Ze hebben het druk en werken hard om alle stof te behandelen zodat de kerndoelen voor het basisonderwijs, die zijn vastgesteld  door de overheid, worden behaald. Vaak wordt vergeten dat dit júíst te combineren is: kerndoelen scoor je buiten! 

Om docenten aan te moedigen en te ondersteunen in het geven van buitenles is daarom de Nationale Buitenlesdag in het leven geroepen. Dinsdag 7 april worden alle Nederlandse scholen opgeroepen om een buitenles te geven. IVN en Jantje Beton, partners achter de Nationale Buitenlesdag, hebben samen met leerkrachten kant-en-klare buitenlessen ontwikkeld voor alle vakken die aansluiten bij de kerndoelen van het basisonderwijs. Deze worden samen met extra buitenles-inspiratie en tips aangeboden aan alle deelnemers van de Nationale Buitenlesdag. 

Buitenlesdag

Wordt er al buitenles gegeven bij jouw kinderen op school?

Vraag het eens na en geef ze de Nationale Buitenlesdag als tip! Leraren kunnen hun school gratis aanmelden via www.buitenlesdag.nl en krijgen direct toegang tot de online databank vol kant-en-klare buitenlessen.