Buitenlesdag
IVN
dinsdag02apr2019

Recordaantal scholen doet mee aan Nationale Buitenlesdag

Buiten rekenen terwijl je dobbelstenen gooit en het alfabet leren door letters neer te leggen bij verschillende voorwerpen. Op dinsdag 2 april is het voor de vierde keer Nationale Buitenlesdag. Dit jaar doet een recordaantal scholen mee, ruim 2650. Dat is ruim een derde van alle basisscholen in Nederland. En dat is goed nieuws, want een uitdagende buitenles stimuleert beweging en zorgt ervoor dat kinderen zich daarna beter kunnen concentreren in de klas. 

Kinderen positief over buitenlessen

Kinderen zelf beoordelen buitenlessen met een 8,8. Dat blijkt uit recent onderzoek van ResCon, die bijna 400 basisschoolkinderen vroeg naar hun ervaringen. Kinderen geven aan meer plezier in de lessen te ervaren en het fijn te vinden dat ze meer kunnen bewegen. In de 1-op-1 gesprekken zeggen leerlingen ook de lesstof beter te onthouden, “als ik denk aan die leuke buitenles, denk ik gelijk terug aan wat ik allemaal heb geleerd”. Als de kinderen gevraagd wordt hoe vaak ze buiten les willen zegt de meerderheid één keer per week. Uit onderzoek in 2018 bleek al dat ook leerkrachten enthousiast zijn. Maar liefst 89 procent wil vaker buitenles geven en ruim 90 procent verwacht op lange termijn leeropbrengsten bij de kinderen.

Inspectie van het Onderwijs: Bewegingsonderwijs verslechterd

Te veel kinderen bewegen veel te weinig en het beweegaanbod is beperkt. Die harde conclusie valt te lezen in een rapport van de Onderwijsraad, de Sportraad en de raad voor Volksgezondheid en Samenleving. Daarnaast staat in het verslag van De Inspectie van het Onderwijs ‘de Staat van het Onderwijs 2017 dat de prestaties van leerlingen op bewegingsonderwijs, natuur en sociale vaardigheden zijn lager dan jaren geleden. Buitenlessen kunnen bijdragen aan het behalen van deze doelen.

Ambassadeur Buitenlesdag

Amika Singh is bewegingswetenschapper, verbonden aan het Mulier Instituut, en ambassadeur van de Nationale Buitenlesdag 2019. Volgens haar zijn buitenlessen goed voor kinderen, ook omdat er tegenwoordig veel te doen is over motorische vaardigheden bij kinderen. “Buitenlessen kunnen, natuurlijk afhankelijk van waar en hoe ze worden ingevuld, een extra uitdaging vormen voor kinderen. Klimmend en klauterend in de natuur les krijgen is een mooie manier om met je lichaam van alles te ontdekken”, aldus Singh.