Buitenlesdag
Kind & Natuur
vrijdag07apr2017

Meester, waar blijven de buitenlessen?

In september 2016 startte meester Timon met zijn missie: elke week buiten lesgeven. We vragen hem nu, een half jaar later, hoe dat bevalt.

Timon Koster, leerkracht op Kindcentrum Talent.nl én ambassadeur van de Nationale Buitenlesdag, zag tijdens zijn stage in Zweden wat een buitenles met kinderen doet. Sinds hij terug is in Nederland maakt hij zich hard voor meer buitenlessen op scholen. Elke week minimaal één keer naar buiten, was zijn doel. Daar spraken we hem eind september 2016 over, toen we uitgenodigd werden om een buitenles bij te wonen.

“Élke week  buitenles is me niet helemaal gelukt”, geeft Koster toe. “December is een lastige maand, we hebben dan zo’n druk programma, met Kerst en Sinterklaas. En in de Cito-toetsperiode zijn we ook minder naar buiten gegaan.”

In het systeem

Nu die drukke periodes voorbij zijn gaat Koster weer volop naar buiten met zijn klas. Gelukkig maar, want de kinderen vragen erom. “Als we er niet aan toe zijn gekomen vragen ze meteen: ‘Meester, waar blijven de buitenlessen?’ Het wordt echt gemist als het er niet is.” Buitenlessen zitten inmiddels in het systeem, het is duidelijk voor leerlingen dat buiten ook geleerd kan worden.

“Een goede buitenles geven is voor mij nog steeds lastiger dan een reguliere binnenles. Als je precies volgens de methode werkt, is alles al uitgewerkt. Voor buitenlessen zijn nog geen concrete leerlijnen, je moet er zelf je creativiteit in leggen. En binnen heb je veel meer overzicht dan buiten. Daar moet je als leerkracht aan wennen. Het gaat denk ik ook om durven loslaten.”

Slalommen en springen

Na een half jaar is Koster handiger geworden in het geven van buitenlessen. “Ik weet nu een aantal methodieken die goed werken. Nu is het de kunst om daar niet in te blijven hangen, want dan kunnen buitenlessen ook eentonig worden. Terwijl je die buitenruimte juist hebt om alle kanten mee op te gaan.” Daarom verzamelt Koster niet alleen zijn succesvolle lessen, maar blijft hij nieuwe dingen proberen. “Dat is echt experimenteren, trial and error. Soms reageren kinderen heel goed en soms juist weer wat minder.”

Komende tijd gaat Koster aan de slag met het combineren van bewegen en automatiseringslessen. “Ik zag een leuk voorbeeld uit Vlaanderen, waarbij bewegingen gekoppeld werden aan het opzeggen van tafels. Daar ben ik nu ook mee bezig. Ik zet parcoursjes uit, met slalommen en springen. Zo kun je iets saais als tafels opzeggen er op een leuke manier inslijten. Daar wil ik de komende tijd mee verder experimenteren.”