Waarom inheems planten?

In Nederland zijn hittestress, waterberging en droogte in de stad een steeds grotere uitdaging. Door het vergroenen van onze tuinen met inheemse bomen kunnen we deze gevolgen beperken. Maar waarom is het belangrijk om juist inheems te planten? We zetten graag de 5 redenen nog even voor jou op een rij:

• Reden 1 - Nog maar 3% van onze wilde bomen over!

Nog maar 3% van alle bomen in Nederland is autochtoon inheems. We noemen een inheemse plant wild of autochtoon, als deze op eigen kracht, dus zonder menselijk ingrijpen, naar Nederland is gekomen. En meer dan de helft van onze honderd inheemse soorten is bedreigd. Genoeg reden om onze wilde planten een duwtje in de rug te geven.

• Reden 2 -Wilde bomen zijn aangepast aan onze unieke omstandigheden

Wilde bomen zijn vanaf 13.000 jaar geleden spontaan naar Nederland gemigreerd vanuit het zuiden (Spanje, Italië en de Balkan). Deze soorten hebben zich langzaam maar zeker aangepast aan onze unieke omstandigheden en zijn helemaal afgestemd op de bodem, insecten en weersomstandigheden.  Enkele decennia geleden is er ook veel plantgoed direct uit de Balkan gehaald. Deze soorten zijn wel inheems, maar hebben niet de tijd gehad om zich aan te passen aan de Nederlandse omstandigheden. Hierdoor bloeien ze soms eerder of later, en daardoor missen bijvoorbeeld sommige wilde bijen in het vroege voorjaar een belangrijke voedselbron.

• Reden 3 - Wilde bomen kunnen zich beter aanpassen aan veranderingen

Gekweekte bomen zijn genetisch minder divers dan wilde bomen. Wilde bomen hebben veel meer diversiteit in hun genen. Maar wat heb je nu eigenlijk aan die genetische diversiteit? Boomsoorten met een grotere genetische diversiteit, kunnen zich beter aanpassen aan veranderende omstandigheden. Dus ook aan een veranderend klimaat!

• Reden 4 - Onze bomen komen uit het warme zuiden

13.000 jaar gelden was Nederland een pooltoendra. Nadat de ijskappen zich terugtrokken, begonnen bomen vanuit Spanje, Italië en de Balkan te verplaatsen naar het Noorden en het Westen. Omgaan met hitte en droogte zit bij de wilde bomen dus al in de genen.

• Reden 5 - Een gezonde groeiplek zorgt voor een gezonde boom

Het planten van wilde bomen is een goed idee, maar alleen als we ze ook de juiste groeiomstandigheden geven. Bomen houden van een losse grond, zodat ze makkelijk kunnen wortelen en er voldoende drainage (ontwatering) is. De grond moet bovendien voldoende organisch materiaal bevatten om de boom te voeden en om vocht vast te houden.

Wil je meer weten over inheemse planten?

Wil je meer weten over inheemse soorten? Bert Maes en Carmen Hiddes leggen je alles uit in hun onderzoeksrapport "Inheemse boom- en struiksoorten en klimaatveranderingen"Download het complete onderzoeksrapport (pdf)

IVN is dé verbinder van mens en natuur

IVN Natuureducatie verbindt mens en natuur. We laten jong en oud beleven hoe leuk, gezond én belangrijk natuur is. Dat doen we met natuuractiviteiten, cursussen, projecten en campagnes. Zelf leren en doen staan altijd centraal. In deze animatie leggen we je in 90 seconden uit wat IVN Natuureducatie doet.

Nieuwsbrief

Wil jij op de hoogte blijven van interessant natuurnieuws, de leukste natuuractiviteiten en -excursies, eenvoudige doe-het-zelf tips en veel meer meld je dan aan voor de maandelijkse Mens en Natuur nieuwsbrief

Steun ons werk

Vind jij ook dat natuur onderdeel van ons dagelijks leven zou moeten zijn, Voor €24 per jaar steun je het werk van IVN en kun je op veel manieren jouw steentje bijdragen.

Ja, ik wil lid worden