Waarom doen we dit?

Door wereldwijde ontbossing zijn we inmiddels de helft van de bossen op aarde verloren. Waren er zo’n 200 jaar geleden nog 6 biljoen bomen op aarde, nu zijn het er nog maar 3 biljoen. Om de aarde leefbaar te houden moeten we bestaand bos beter beschermen en ontboste gebieden duurzaam herstellen. Daarom planten we voor elk verkocht pakket 3 bomen in het Atlantisch Regenwoud in Brazilië. Dit bijzondere regenwoud herbergt een groot aantal diersoorten, de kleurrijkste vogels en ruim 400 verschillende soorten bomen.

Hittestress, waterberging en droogte voorkomen

In Nederland zijn hittestress, waterberging en droogte in de stad een steeds grotere uitdaging. Veel van onze wilde planten en dieren hebben het niet makkelijk. Stel je voor dat we onze tuinen wat groener kunnen maken met inheemse planten? Daarmee gaan we hittestress tegen, kan de bodem weer regenwater opnemen en geven we plant en dier een thuis.

Groene missie

Om zo veel mogelijk mensen te kunnen bereiken en te betrekken bij onze groene missie, is het noodzakelijk om de tuincentra te betrekken. Intratuin was bereid om mee te doen en daarmee ontstond een bijzondere samenwerking. Met het pakket ‘Bosje Hier & Bosje Daar’ kan nu iedereen laagdrempelig kennismaken met inheemse planten en tegelijkertijd iets goeds doen voor het regenwoud.

Inheemse planten; bij voorkeur biologisch

Bij de ontwikkeling van het pakket hebben we geprobeerd om een zo goed mogelijk pakket samen te stellen: de bomen en heesters zijn inheems, we hebben een biologische bloemenmix, er wordt gewerkt met een recyclebare pot en we zorgen voor goede instructies, zodat de planten ook in een goed voorbereide bodem terechtkomen. Er zijn echter ook nog onderdelen die we in de volgende jaren graag verder willen uitbouwen, zoals volledig biologisch plantgoed. Op dit moment is biologisch inheems materiaal niet of nauwelijks verkrijgbaar bij de telers, ons streven is om daar de komende tijd verandering in aan te gaan brengen.

Het pakket is een gesponsorde samenwerking tussen Intratuin, Wereld Natuur Fonds, Tuinbranche Nederland en IVN Natuureducatie. Op dit product wordt geen winst gemaakt. Zo maken we het voor zo veel mogelijk tuinbezitters mogelijk om voor een lage introductieprijs mee te doen.