Waarom doen we dit?

Door wereldwijde ontbossing zijn we inmiddels de helft van de bossen op aarde verloren. Waren er zo’n 200 jaar geleden nog 6 biljoen bomen op aarde, nu zijn het er nog maar 3 biljoen. Om de aarde leefbaar te houden moeten we bestaand bos beter beschermen en ontboste gebieden duurzaam herstellen. Daarom planten we voor elk verkocht minibospakket 3 bomen in het Atlantisch Regenwoud in Brazilië. Dit bijzondere regenwoud herbergt een groot aantal diersoorten, de kleurrijkste vogels en ruim 400 verschillende soorten bomen.

Meer groen

Ook in Nederland worden veel bomen gekapt en niet altijd nieuwe bomen teruggeplaatst. Tuinen worden betegeld waardoor groen verdwijnt en de biodiversiteit afneemt. Voor een gezonde leefomgeving is het juist belangrijk dat er groen bijkomt. Daar kun je zelf aan bijdragen door het planten van boompjes en struiken in jouw tuin. Door het planten van een minibos zorg je direct voor meer soorten (inheemse) planten in jouw tuin. En daar komen weer vlinders, bijen, vogels en andere diertjes op af. Zo draag je met je eigen tuin bij aan een groenere omgeving voor iedereen!

Groene missie

Om zo veel mogelijk mensen te kunnen bereiken en te betrekken bij onze groene missie, is het noodzakelijk om de tuincentra te betrekken. Intratuin was bereid om mee te doen en daarmee ontstond een bijzondere samenwerking. Met het pakket ‘Bosje Hier & Bosje Daar’ kan nu iedereen laagdrempelig kennismaken met inheemse planten en tegelijkertijd iets goeds doen voor het regenwoud.

Duurzame planten

Bij de ontwikkeling van het minibospakket hebben we geprobeerd om een zo duurzaam mogelijk pakket samen te stellen: de boompjes zijn inheems, er wordt gewerkt met een recyclebare pot en we zorgen voor goede instructies, zodat de planten in een goed voorbereide bodem terechtkomen. Het plantgoed is MPS-A gecertificeerd. Dat betekent dat het gebruik van pesticiden en groeibevorderaars beperkt is. We zouden graag zien dat de pakketten in de toekomst geheel biologisch worden, maar helaas is volledig biologisch gecertificeerd plantgoed op het moment nog niet voldoende beschikbaar.

Het pakket is een samenwerking tussen Intratuin, Wereld Natuur Fonds, Tuinbranche Nederland en IVN Natuureducatie waarmee je iets goeds doet voor de natuur en voor je eigen tuin.