Bloementuintjes
Biodiversiteit
woensdag30mrt2022

IVN start bloementuintjesactie met Albert Heijn

AMSTERDAM - IVN Natuureducatie is opnieuw de samenwerking aangegaan met Albert Heijn om Nederland te vergroenen. De succesvolle Moestuintjesactie van vorig voorjaar krijgt nu mooie opvolging met de Bloementuintjes-spaaractie, waarmee mensen hun tuinen en balkons een groene boost kunnen geven. Belangrijk voor de biodiversiteit én het klimaatbestendig maken van onze steden!

In Nederland hebben we ongeveer 56.000 hectare aan privétuinen. Als we deze tien procent extra vergroenen, creëren we een nieuw Nationaal park met de omvang van Nationaal Park De Hoge Veluwe. Niet alleen prettig, maar ook noodzakelijk voor het voortbestaan van vogels, vlinders, insecten en andere soorten. Daarnaast zorgen groene tuinen voor minder hittestress op warme dagen - groen is nu eenmaal een stuk koeler dan steen – en kampen we met minder wateroverlast in juist extreem natte periodes.

Acht bloementuintjes
Met de Bloementuintjes-actie krijgen klanten van Albert Heijn vanaf maandag bij iedere €15,- aan boodschappen een gratis bloementuintje. Zo’n tuintje bestaat uit drie verschillende soorten bloemen in één kleur, zoals wilde marjolein, klokjesbloem en muskus kaasjeskruid. In totaal zijn er acht verschillende bloementuintjes. De bloemen zijn zorgvuldig uitgezocht door IVN-bloemenexpert Marieke Dekker.

Grote klokjesbij
‘De wilde marjolein maakt veel insecten blij en de klokjesbloem uit het roze tuintje is geliefd bij de grote klokjesbij. Die vindt maar weinig voedsel in onze versteende omgeving. Dus zet je die in de tuin dan help je de natuur een handje,’ legt Dekker uit.

IVN hoopt in ieder geval dat veel Nederlanders mede door de bloementuintjes-spaaractie aan de slag gaan in hun tuin. Zo zijn bloemen in onze tuinen van levensbelang voor bijen, vlinders en andere insecten. Door meer biodiversiteit aan te brengen in onze tuinen hebben de insecten het hele jaar door voldoende te eten.

Klik hier voor meer informatie over de bloementuintjes