Doe-tips Paddenstoelen

Doe-tips herfst

Hoe kan je alle onderdelen écht goed bekijken? Hoe krijg je die onderdelen ook goed op de foto? Lees verder en ga aan de slag met paddenstoelen! Wil je daarnaast weten welke paddenstoel je tegen bent gekomen en of deze bijzonder, giftig of veel voorkomend is? Download dan onze gratis zoekkaart en ga op ontdekking!

Download de gratis zoekkaart

Spiegeltje spiegeltje…

Wil je ontdekken waar de sporen van de paddenstoel zitten? Neem dan een spiegeltje mee naar het bos. Dan kun je de paddenstoel aan de onderkant bekijken zonder hem te beschadigen. Kom er zo achter of het een buisjeszwam, buikzwam of plaatjeszwam is!

Buisjeszwam Paddenstoelen Paddenstoelen
Buisjeszwam Buikzwam Plaatjeszwam

Een fluwelen paddenstoel

Op een piepklein bankje lijkt het: het elfenbankje. Deze paddenstoel groeit op oude boomstronken en afgewaaide takken van loofbomen. Ze groeien vaak dakpansgewijs en in groepjes. De paddenstoel heeft altijd een witte rand. Maar de binnenkant kan veel verschillende kleuren hebben zoals: wit, okergeel, bruin of paars. De bovenkant van het elfenbankje voelt net als fluweel. Probeer maar eens. Zachtjes, zodat je hem niet beschadigt!

Paddenstoelen kweken

Houd jij ook zo van paddenstoelen op je bord? Kweek ze in je tuin, op je balkon of gewoon binnen. Van exotische shii-takes tot inheemse oesterzwammen en champignons, je kunt ze kweken op een stammetje of in speciale bakken. Kweek je eigen paddenstoelen en kook een overheerlijke maaltijd met je eigen paddenstoelen. Inspiratie nodig? Wij helpen je graag een handje in de keuken…

Kweekpakket Paddenstoelen

In de webwinkel van IVN zijn verschillende kweekpakketten verkrijgbaar!

Spoorafdruk maken

Paddenstoelen hebben miljoenen sporen. Bij de meeste soorten zitten ze in de hoed. Deze kleine sporen zijn zo licht dat ze makkelijk door de wind worden meegenomen. Toch is het niet moeilijk om sporen zien als je een sporenafdruk maakt.

Dit heb je nodig:
– Champignon of andere paddenstoel met hoed
– Mesje
– Glas
– Wit vel papier

Zo doe je dat:
Snijd het steeltje voorzichtig van de paddenstoel. Nu zie je de plaatjes met de sporen. Leg de champignon met de plaatjes naar beneden op een wit vel papier, en zet er een glas overheen. Dit om te zorgen dat de sporen niet wegwaaien. Wacht één of twee dagen en til daarna het glas op: nu heb je een echte sporenafdruk! Wil je de afdruk ophangen of bewaren? Spuit er een beetje haarlak over.
Tip: Maak een sporenafdruk van twee verschillende paddenstoelen. Zien de sporenafdrukken er hetzelfde uit? Let op: sommige paddenstoelen hebben witte sporen. Kies dan voor gekleurd papier.

Weetje! Een sporenafdruk wordt ook wel sporee genoemd.

Houd een paddenstoelenspeurtocht!

Zoek met elkaar paddenstoelensoorten op in een paddenstoelengidsje, een zoekkaart of via het internet. Bepaal vervolgens naar welke paddenstoelensoorten jullie op zoek gaan. Ook stel je teams samen, bijvoorbeeld twee tegen twee. De locatie van de speurtocht kan zowel het bos, als een groene locatie in de buurt zijn. Wist je dat je zelfs in de stad paddenstoelen kunt vinden? Het is handig om het paddenstoelengidsje of zoekkaart mee te nemen. Aangekomen op locatie kan de speurtocht beginnen. Wie vindt de meeste paddenstoelen? En wie vindt ze het snelst? Als je denkt er een te hebben gevonden, maak dan een foto. Het team met de meeste gevonden paddenstoelen wint!

Benodigdheden:
•    Paddenstoelengids, een zoekkaart of afbeeldingen van paddenstoelen
•    Spiegeltje
•    Vergrootglas
•    Fotocamera
•    Timer/klokje

Wil je weten welke paddenstoel je tegen bent gekomen en of deze bijzonder, giftig of veel voorkomend is? Download dan onze gratis zoekkaart en ga op ontdekking!

Download de gratis zoekkaart