Cursussen

In verband met de corona-maatregelen kunnen we nog niet overzien óf en wanneer er weer cursussen kunnen starten.

Wel zijn we bezig met het voorbereiden van de volgende cursussen:

Vogelzangcursus. Iedereen zou zó graag willen, maar zoals het er nu uitziet kan het niet. Geen vogelzangcursus. We hopen dat er rond april/mei, binnen de regels, weer wat meer mogelijkheden komen. Misschien enkele losse vogelexcursies in verschillende gebieden? Of toch nog met kleine groepjes op pad? Je leest het op deze website.

Wilde plantencursus.  In 2021 willen we natuurlijk weer starten met de wilde plantencursus. Zou het kunnen? Houd onze website in de gaten.

InsectencursusDe insectenwerkgroep heeft ook plannen voor een insectencursus. Houd onze website in de gaten.

Cursus 3 bekende heren uit ZwolleDeze cursus i.s.m. ErUit is nog in ontwikkeling en het is een verrassing welke bekende heren aan bod komen. In ieder geval Eli Heimans.

Natuurgidsenopleiding. Deze wordt eens in de vijf jaar gegeven en duurt anderhalf jaar. In oktober 2020 kregen 17 natuurgidsen hun diploma. Volgens planning zal de opleiding in Zwolle weer starten in januari 2024.

Overweeg je de natuurgidsenopleiding te gaan doen? Volg dan vooraf de planten-, insecten- of vogelzangcursus bij onze afdeling. Op die manier kun je alvast de noodzakelijke basiskennis opdoen. Voor meer informatie over de natuurgidsenopleiding kunt u terecht op de website van landelijk IVN

Scharrelkidscursus. Actief natuur beleven. Deze cursus is bedoeld voor pedagogisch medewerkers van kinderopvang en BSO.

Buiten zijn en de natuur beleven is goed voor kinderen. Het stimuleert bewegen, het vergemakkelijkt sociale contacten, het herstelt stress en aandachtsmoeheid. Het heeft een positieve invloed op de creativiteit van kinderen, op hun persoonlijke ontwikkeling en gehele gezondheid. Bovendien maakt het dat ze later als volwassenen, de natuur  meer waarderen en  zorgvuldiger zullen omgaan met hun leefomgeving.

IVN Zwolle kan op verzoek pedagogisch medewerkers trainen, inspireren en motiveren om actief met de kinderen de natuur te beleven en te ontdekken. Je leert hoe je zelfs in een stenige omgeving iets met natuur kunt doen. De training wordt eventueel gevolgd door een activiteit in de groep.

Doelgroep:
Er zijn twee doelgroepen: 1 cursus voor het werken met kinderen van 0 – 4 jaar en 1 cursus voor het werken in de BSO.

Werkwijze:
Er wordt 2 dagdelen getraind en er kan op verzoek 1 dagdeel op locatie gewerkt worden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de coördinator Henriette Maan. emailadres: scharrelkidscursus@ivnzwolle.nl