Zutphen
Natuur in de Buurt
zondag26mei2019

Zutphen twee hotels rijker

Zutphen is twee hotels rijker
Tekst:  Wim Bosma

Op de Kaardebol, op het buitenterrein van vlindertuin de Kas, zijn twee insectenhotels verrezen. Een stenen versie en een houtskelet-versie. In de eerder gezette stenen versie heerste grote woningnood. Toegevoegde geknipte rietstengels in leem gestoken, waren niet aan te slepen en werden vrijwel direct bezet. In die toptijd werd ook een nieuw insectenhotel erbij gebouwd. De nesteldrang van de Rosse Metselbijen (ergens ook al eens vanwege zijn benaderbaarheid de knuffelbij genoemd) was al aan het afnemen, dus ruimte voor de vele andere bijen. Ook een Aardhommelvolkje heeft er heel verscholen een plek ingenomen. Het is voortdurend verrassend welke er verschijnen en waar.

Van de meer dan 300 bijen leven er slechts enkele in een kolonie, zoals de honingbij, hommel en wesp. De rest zijn solitaire bijen.
Solitaire bijen zijn dus van groot belang bij de bestuiving van bloesems en planten.
Bijen zijn er van enkele millimeters tot wel twee centimeter groot.
Solitaire bijen hebben geen koningin. Als het vrouwtje bevrucht is zoekt ze een nestplaats.
Dat kan zijn een gangetje of gaatje in hout, stengel, steen of in de aarde. Daar worden in het voorjaar de eitjes gelegd en als de eitjes gelegd zijn sterft het vrouwtje.
De uit de eitjes ontwikkelde larven vliegen pas volgend voorjaar uit, als hun `bloemsoort` bloeit.
Ze overwinteren dus in het bijenhotel.

Het op naam brengen van de vele soorten is voor mij als bijenleek onbegonnen werk, wat hommels en veel voorkomende bijen lukt nog wel. Dus is het gewoon genieten van de variatie aan bezoekers, van zowel bijen als mensen. Tijdens het onderhoud plegen aan de hotels ontstaat er vaak wel een praatje over bijen en vlinders met langslopende bezoekers.

Bijzonder is ook wel dat er nu nieuwbouw gepleegd wordt op de plek, helemaal achter op het terrein, waar eerder ook al insectenvoorzieningen waren. Zo is de nectarkroeg die ooit door Henk Pasman (vanuit IVN) daar is gebouwd nog in onderdelen elders op het terrein aanwezig en ook bevolkt.

De hotels zijn gebouwd vanuit de IVN-natuureducatie gedachte en zijn gefaciliteerd door Vlindertuin De Kas. Deze levert ook de aangeplante bloemen en planten, naast wat er allemaal van nature nog opkomt vanuit eerdere natuurprojecten op dit terrein. De insecten/vlinderhoek wordt zo wild mogelijk gehouden, maar ook wel gericht op nectarplanten. En het leuke is dat al het gebruikte materiaal van het Kaardebol terrein zelf komt. Ook wat halfvergane constructiedelen van Erve Eme. Dus ook nog eens een groot recycle project. Overigens is op Erve Eme op verzoek ook een kleine insectenhoek ingericht met een insectenhotel, wel zonder bakstenen natuurlijk want die had men voor de middeleeuwen nog niet.

Overigens (eind mei): de Rietorchis en de Adderwortel bloeien op de natte veldjes..