Zutphen
Insecten
donderdag30jul2020

Nachtvlindernacht 19 juni 2020

Klaske ten Grotenhuis

Op 19 juni was de nachtvlindernacht op de Kaardebol. Hilco had om 21.00 uur alles staan, het scherm met de lampen erop, de Ledlichtemmer en Hans had 2 feromonenplaatjes opgehangen. Met z’n drieën zouden we de deelnemers aan de  live-stream bezig houden met de vlinders. Hilco had een presentatie over de soort en toen moest de verbinding tot stand worden gebracht. Na veel inspanning  lukte dit na 20 minuten, Hilco was al bijna ten einde raad.

Gelukkig kon hij toen al 10 belangstellenden welkom heten. Hoeveel enthousiaste mensen er gekeken hebben, weet ik niet. En nadat we eerst heeeel veel muggen gezien hadden, kwamen er na half 11 ook vlinders op het doek.

Eerst kleine soorten, zoals wortelboorders en schietmotten, later kwamen ook de grotere vlinders. De grootste was de Wilgenhoutrups, zoals de vlinder wordt genoemd. De Wilgenhoutrups is een vlinders die de eitjes afzet op bomen, Wilg, Populier en Eik zijn de belangrijkste waardplanten. De vlinder zet de eitjes af bij een beschadiging van de bast, waarna de rupsen in het hout leven.

Na de laatste vervelling kruipt de rups naar buiten om te verpoppen. Dan kun je de rups ook waarnemen. Het is een dikke, wel 6 cm grote bruinpurperen rups die op zoek gaat naar een plek onder een boom om te verpoppen. Nadat de vlinders uitkomen, wordt er gepaard en legt het vrouwtje de eitjes. De vlinder kan zelf geen voedsel opnemen. Het is een grote vlinder die hoog op de poten staat, zodat het lijf niet in aanraking komt met de vochtige grond waar de vlinder meestal leeft. Mooie soorten vond ik de Vliervlinder, de Peperenzoutvlinder en de Oranjebruinebandspanner. Bij de laatste leek het alsof er sterren op de vleugels getekend waren. Met koffie en een drankje hielden we het vol tot 12 uur.

Toen de lampen uitgingen, was het stikdonker. Het was namelijk bijna nieuwe maan. Alle vlinders zijn terug de mooie tuin ingevlogen, ik kan me voorstellen dat je als vlinder in die omgeving gelukkig bent.

De soorten worden doorgegeven aan de Vlinderstichting, die deze landelijke Nachtvlindernacht organiseert.