Zuidlaren
Bloemen & Planten
dinsdag29dec2020

Doorzetters in december

Traditiegetrouw gaat de Florawerkgroep rond de jaarwisseling op plantenjacht. We kijken of we wilde of verwilderde planten kunnen vinden die nu nog in bloei staan, de echte doorzetters. Dit keer voor ons helaas geen groepsgebeuren om welbekende redenen, maar ook wij zetten door: iedereen gaat in eigen buurt of woonwijk op pad op maandagmiddag 28 december. Na afloop bespreken we de resultaten via Zoom.

Gemiddeld vinden we per groepje meer dan 20 soorten in bloei en dat aan het begin van de winter, verbazingwekkend! Het grootste deel van de bloeiers zijn planten die maar doorbloeien omdat de omstandigheden relatief gunstig zijn, een zachte herfst en nog nauwelijks nachtvorst.

We doen dit als florawerkgroep al voor de zesde keer. In een uur tijd vindt het team dat de IVN Vlindertuin en het Volkstuincomplex bezoekt 28 verschillende soorten in bloei! Het team dat in Groningen-stad op pad gaat spant de kroon: maar liefst 33 soorten vinden zij in bloei, waarmee ook duidelijk wordt dat het in de stad qua temperatuur beter toeven is dan in het buitengebied. Het is boeiend om te zien hoe snel planten zich weten aan te passen aan klimatologische veranderingen en daarvan weten te profiteren.

Elk team heeft de top 7 van de landelijke lijst weten te vinden: Madeliefje, Paardenbloem, Straatgras, Paarse dovenetel, Herderstasje, Klein kruiskruid en Vogelmuur.

En leuk dat we dit jaar ook weer een vrij zeldzame soort als Akkerandoorn tegenkomen, een soort die je voornamelijk kunt vinden in moestuinen en op braakliggende grond. Op het volkstuincomplex weet deze zich prima te handhaven, het staat zelfs in grote getale te bloeien.

Dit keer weer geen bloeiende Vroegeling in Zuidlaren, maar deze is wel gespot door collega floristen in Haren en Groningen. Kennelijk is het op de Hondsrug en Veendam toch net iets koeler en zullen we nog even moeten doorzetten totdat het weer voorjaar wordt.

Els Heijman