Zuidlaren
Bloemen & Planten
zaterdag28dec2019

Bloeien er echt nog wilde planten in december?

Dat is de centrale vraag op deze vrijdagmiddag, 27 december 2019.

Het heeft nog niet serieus gevroren deze winter en er schijnt een lekker zonnetje. Daarom staan we, 15 plantenliefhebbers, te trappelen om samen op pad te gaan in de IVN Vlindertuin op het Volkstuincomplex bij het zwembad in Zuidlaren. Om te kijken welke planten nog dapper blijven doorbloeien of welke planten voorzichtig weer opnieuw een poging gaan doen.

We doen dit als florawerkgroep al voor de vijfde keer. En niet zonder succes! Vijftien paar ogen (waarvan 3 paar nog zeer jong) speuren naar winterbloeiers. In een uur tijd vinden we maar liefst 25 verschillende soorten in bloei!

Daar zijn soorten bij die de bloei nog wat weten te rekken, zoals dagkoekoeksbloem, duizendblad en kleine ooievaarsbek. En soorten die eigenlijk het hele jaar door wel bloeiend zijn te vinden (tenzij er een pak sneeuw is gevallen natuurlijk) bijv. straatgras, paarse dovenetel en vogelmuur.

Flora_collageSchijnaardbei, zomerfijnstraal en kleine brandnetel

Altijd leuk om te vinden is een vrij zeldzame soort als akkerandoorn, een soort die je voornamelijk kunt vinden in moestuinen en op braakliggende grond. Gelukkig staat deze op de welbekende plek op zijn eigen bescheiden wijze te bloeien.
We hebben nog gespeurd naar een vroegeling, maar daar is het kennelijk toch te vroeg voor…
We zullen rustig het voorjaar gaan afwachten…

Els Heijman

Jonge deelnemer plantentellingOok de jongste deelnemer is in haar element.