Terugblik: Winterwandeling met nieuwe leden

Zoetermeer 16 januari 2020

12 jan 2020

Zondag 12 januari was er een bijeenkomst, georganiseerd voor nieuwe IVN- leden. Deze vond plaats in en rond de kinderboerderij de Balijhoeve, in de wijk Rokkeveen.  Daar was eerst ruimte voor een welkom en voorstelrondje. 12 jan 2020

Er heeft zich een mooi aantal nieuwe leden aangesloten. De aanwas in leden kan en mag zeker nog meer groeien want er is behoefte aan mensen die zich actief willen inzetten voor diverse activiteiten van de IVN.  Het klinkt ook dat mensen die een betaalde baan hebben minder tijd beschikbaar hebben om een actief lid van IVN te zijn. Leden én gidsen zoeken naar een gezonde balans in hun betaald werk en de behoefte aan een actief buitenleven. IVN Zoetermeer kan en wil geen groep van alleen vitale gepensioneerden zijn die verantwoordelijk zijn voor die bewustwording en leuke jeugdactiviteiten.  Er is nog meer vraag naar mensen die de liefde en het enthousiasme voor de natuur overbrengen. Door actief mee te doen en voor te leven wat de natuur in deze tijd van ons vraagt en nog steeds biedt.

Na deze inventarisatie en kennismaking was er een wandeling door een deel van de Balij. Tijdens de wandeling werd enthousiast verteld wat er allemaal in een winterbos leeft en te zien is. 12 jan 2020

Vele soorten paddenstoelen en mossen werden ontdekt en ook door een loep bekeken. Met die loep werd er zoveel meer zichtbaar. Door met de gidsen op stap te zijn komt de diversiteit van de flora hier echt meer tot leven. En wordt het iets waar je voortaan niet zomaar meer aan voorbij loopt. Door een loep of cameralens werd ook zichtbaar hoe nu struiken en bomen, heel pril, al aan het uitlopen zijn. Waarmee een grijze winderige januarimiddag juist vreugdevol stemt.

En dat er ook al een dotterbloem bloeide in 12 jan 2020het Libellenreservaat was wel heel verrassend en stemt ook een beetje bezorgd.  Er is veel te beleven, te doen en bewust te worden bij IVN Zoetermeer.

Als afsluiting was er thee/koffie met iets lekkers en kregen de nieuwe leden een setje gratis zoekkaarten mee.

Marion Koolstra, deelnemer aan de wandeling