Zeewolde
Overig
vrijdag22nov2019

Van de Expositiegroep

expositie

Via de voorzitter van de bijenvereniging in Almere konden wij 9 informatiepanelen lenen over het leven van de wilde bij. Deze tentoonstelling sloot perfect aan bij de publieksactiviteit ‘Zie ze vliegen’ van 7 juli 2019. Rob van den Broek, Jan de Bruin, Arjan Schaap in ik hebben de panelen met een aanhangwagen opgehaald in Almere. Het paste allemaal maar net, wat een enorme panelen! Na een middagje puzzelen en nog de hulp van Jan Zuidberg stonden de panelen mooi opgesteld in de Roode Schuur. Om ruimte te maken is de ‘boom’ uit elkaar geschroefd en op zolder gelegd.
Anja en Arjan, hebben als stage voor de Natuurgidsenopleiding, foto’s van insecten ingelijst en opgehangen, foto’s op het rolblok vervangen en op de bruine wand een enorme foto van de rups van de lindepijlstaart vlinder opgehangen. Het zag er allemaal prachtig uit.
We hopen dat iedereen er van heeft kunnen genieten!Eind september zijn de panelen opgehaald door het Bijenhuis in Wageningen waar ze dan weer te zien zijn.

Na de zomer heeft de plantenwerkgroep allerlei bosvruchten verzameld, de lage vitrinekasten stonden er vol mee. In oktober heeft Jos met hulp van Jeannette nog een paddenstoelentafel gemaakt. (Als IVN mogen wij voor educatieve doeleinden plukken uit het bos.) Wat was het een schitterend geheel!

Het bestuur kreeg van de gemeente Zeewolde de vraag of de leskisten, die scholen kunnen lenen voor natuuronderwijs in de klas, in de Roode Schuur opgeslagen konden worden. Hiermee heeft het bestuur ingestemd. Op zoek naar een geschikte plek voor de leskisten, hebben we er voor gekozen om een deel van de vogelkijkhut hiervoor te gebruiken. Door Rob van den Broek en Jan Zuidberg is een wand geplaatst in de vogelkijkhut, zodat aan de linkerkant de leskisten geplaatst kunnen worden en aan de rechterkant de vogelkijkhut gewoon bruikbaar blijft. Ook de sterrenhemel is bereikbaar gebleven via het trappetje.

Binnenkort gaan we overleggen wat de plannen voor volgend jaar worden. Hebben jullie ideeën of wensen, laat het ons weten!

Namens de expogroep,