IVN Natuurwandelen

Twee weken later waren we weer in de Stille Kern bij windstil weer . Het was er nog steeds droog. Een mooie kans om een struinwandeling te doen en dan daar waar je normaal niet kan lopen.  Via de Tuurtoren  slingerden we  even door de bomen. Prachtige haagbeuken maar ook kwijnende essen.  Even daarna konden we van de weidsheid en de plassen  genieten.  Duikende dodaars, aalscholvers, grauwe ganzen,  lepelaars, twee jonge hengsten passeerden ons. Na het bezoek aan de vogelhut  volgden we over en onder takken, langs een watertje en door het hoge gras een paarden pad tot aan de Horsterberg.  We stapten over vele inktzwammetjes, de beukwortelzwam, zagen de zadelzwam en de peksteel.

Een tijgerspin bleef zitten. Op het pad naar beneden vanaf de Horsterberg troffen we een watersalamander  die later duidelijk weg waggelde. En de stinkende kortschildkever ( heeft een langgerekt lichaam, is diep zwart van kleur met gesegmenteerd lijf, lijkt niet op een kever. Hij steekt vervaarlijk zijn staart omhoog, heeft  schorpioengedrag maar is geen schorpioenachtige.

In oktober was het  op de donderdagen paddenstoelen bekijken langs Het IVN Natuurpad.  Wat een overvloed aan paddenstoelen. Na het tellen van de afzonderlijke soorten  na twee wandelingen en een  voorloopwandeling  van de paddenstoelenexcursie  kwamen we  47 soorten paddenstoelen.  Enkele paddenstoelen kan ik niet ongenoemd laten:  inktviszwam, grote stinkzwam, kleine stinkzwam, witte kluifjeszwam,  vliegenzwam, berkenboleet, narcisridderzwam, mycena, bruine anijszwam, heksenscherm enz. enz.

De seizoenswandeling van 13 km was op 11 oktober naar de Veluwe.  Tussen Vierhouten en Elspeet genoten we van de heidevelden, de dennen- en  beukenbossen met  onder andere  hun porseleinzwammen, paarse schijnridderzwammen, vermiljoen  houtzwammen. Bovenal genoten we van de rust in dit beperkt opengesteld gebied.  De waterwerken van  van Beuningen  vergrootten onze culturele bagage. Zie de link hieronder over de waterwerken.

Waterwerken Beuningen

Graag tot ziens bij het wandelen.
Jeannette  Rubbens