cursus natuurouder

Voor wie?

De cursus is voor volwassenen die het leuk én zinvol vinden om met kinderen in de natuur op onderzoek te gaan en iets te leren over de natuur en het milieu. Natuur(groot)ouders kunnen zich als vrijwilliger op vele manieren inzetten. Het kan als hulp van de juf of meester bij natuuractiviteiten van je (klein)kind op school, maar ook als vrijwilliger bij de buitenlessen van IVN Zeewolde of De Hortus in Harderwijk of naar je eigen initiatief. Dat kunnen activiteiten zijn in de klas, buiten op het schoolplein of in het park, bos- of natuurgebied.

Onderwerpen in de cursus zijn:

thema’s

Hoe leren kinderen

Werkvormen

Je hebt geen vooropleiding nodig, enthousiasme en een beetje affiniteit met de natuur is genoeg. In de bijeenkomsten wordt vooral praktisch gewerkt. We gaan naar buiten en ervaren wat de kinderen beleven. We doen inspiratie op en gaan bestaande lessen bekijken. En elke les wordt een beetje aandacht geschonken aan theoretische kennis. We vragen je thuis het cursusboek te lezen en om jezelf te verdiepen in het onderwerp binnen de online omgeving van IVN.

Wat kost de cursus?

Voor vrijwilligers van De Hortus en (groot)ouders van de basisscholen uit Harderwijk/Hierden is de cursus gratis.

Voor leden van IVN-Zeewolde is het cursusgeld € 20.- Voor niet leden € 45,-, daar zit dan het IVN lidmaatschap bij in. Deelnemers die actief gaan meewerken in de scholengroep krijgen het cursusgeld á € 20.- retour. Maximaal 30 deelnemers.

Wat krijg je ervoor?

Drie cursusbijeenkomsten en een terugkom-moment met koffie/thee en iets lekkers, een cursusboek, veldwerkmateriaal en vooral veel plezier! De cursus wordt georganiseerd door IVN Zeewolde en De Hortus, stichting voor natuur en duurzaamheidseducatie uit Harderwijk.

Waar wordt de cursus gegeven?

IVN-Zeewolde De Roode Schuur, Dasselaarweg 29, 3896 LT Zeewolde

Wanneer is de cursus?

Woensdagochtend van 09.15 tot 11.45 uur.  Op 10 en 24 mei, 7 juni en een terugkomochtend op 25 oktober.

Waar kun je nadere informatie krijgen en/of je opgeven?

Via de mail: activiteiten@ivn-zeewolde.nl of info@hortusharderwijk.nl