Woerden
Natuur in de Buurt
zondag22mrt2020

Natuurlijke bestrijding van de eikenprocessierups in de gemeente Woerden

De vogelkijkgroep van IVN Woerden gaat in nauwe samenwerking met Groen Aannemingsbedrijf Punt B.V. en de gemeente Woerden nestkasten voor koolmezen ophangen op een aantal locaties in Woerden en Harmelen. Dit doen zij in de bestrijding tegen de eikenprocessierups.

Vogelkasten plaatsen voor koolmezen

Onderzoek toont aan dat koolmezen en andere vogels zowel jonge als oudere eikenprocessierupsen eten. Door het plaatsen van nestkasten wordt de omgeving voor koolmezen aantrekkelijker gemaakt. Naast het plaatsen van nestkasten moeten andere omstandigheden in de omgeving ook gunstig zijn. Er moet bijvoorbeeld voldoende water in de buurt zijn, zodat vogels kunnen badderen en water drinken. Ook moeten er plekken zijn waar de vogels heen kunnen vluchten wanneer zij zich bedreigd voelen. Voor het plaatsen van de nestkasten is de locatie dus erg belangrijk.

Geschikte plekken voor het plaatsen van nestkasten zijn o.a.:

• Woonwijken: bijvoorbeeld door inwoners die water in hun tuin hebben.
  • Buitengebieden met sloten of plassen in de omgeving van de nestkasten.
  • In eikenbomen langs sportvelden en golfbanen.
  • Begraafplaatsen
  • Schoolpleinen
  • Bejaardencentra.

Koolmezen kunnen een belangrijke rol spelen in de beheersing van de eikenprocessierups, maar alleen het plaatsen van nestkasten is onvoldoende. Groen Aannemingsbedrijf Punt en uw gemeente houden daarom ook rekening met de biodiversiteit, zodat planten, dieren en insecten voldoende ruimte krijgen om zich te ontwikkelen.

Andere natuurlijke vijanden: vleermuizen en insecten

Er zijn meer natuurlijke alternatieven om de eikenprocessierups te bestrijden. Vleermuizen eten nachtvlinders, waaronder de eikenprocessierups. Ook insecten, zoals zweefvliegen, gaasvliegen en lieveheersbeestjes, eten de eitjes van de rups. De insecten, vogels en vleermuizen moeten wel naar de locaties worden gelokt. Dit kan bijvoorbeeld door de aanleg van nieuwe plantensoorten of bloemenweides.

De locaties waar we de nestkasten gaan ophangen:

• Harmelen:
    • Parkje langs de Noordergaard – Noordergaard
    • Groenendaal rondom H2O en de tennisvelden – Groendaal / Reijerscopse Overgang
  • Woerden:
    • Rondom de sportvelden van Cromwijk – Waardsedijk
    • Wijkpark Molenvliet - Parklaan
    • Marshalllaan
    • Begraafplaats Meeuwenlaan - Meeuwenlaan

Op zoek naar vrijwilligers!

De vogelkijkgroep van IVN Woerden is op zoek naar buurtbewoners die mee willen helpen met de jaarlijkse schoonmaak en controle van de nestkasten.

Interesse? Neem dan contact op met Arwin den Boer (coördinator van de IVN vogelkijkgroep) door te bellen naar 06-14303037 of een e-mail te sturen naar: arwin.den.boer@gmail.com