Verkiezingsactiviteit

Logo Natura 2000

Verkiezingen, Natura 2000 en de WOLF

Op 15 maart wordt er gestemd voor de provinciale staten en het waterschap. De provincie gaat onder andere over de openbare ruimte, over de milieuwetgeving, over windturbines, over het beschermen van de natuur en over de stikstofproblematiek. Het waterschap is onder andere aan zet over de waterkwaliteit, over het peilbesluit in de natuurgebieden en over de manier waarop de komende jaren de Lekdijk wordt versterkt. Allemaal actuele zaken die spelen in Wijk bij Duurstede.

De VNMW organiseert samen met theater Calypso op woensdag 8 maart een korte voordracht over die verkiezingen en waarom er momenteel zoveel te doen is over natuur en stikstof. Daarna laten we zien hoe mooi die natuur is door het draaien van de film Wolf.

Over de inhoud van die film schrijft de producent het volgende. Het is niemand ontgaan, de wolf is terug in Nederland. Zeer bijzonder, aangezien de wolf 150 jaar geleden uit Nederland verdween. De wolf is een fascinerend dier dat een belangrijke rol speelt in de natuur. Jarenlang heeft Nederland het moeten stellen zonder toppredator, een roofdier dat boven aan de voedselketen staat. Met de terugkeer van de wolf hebben vele dieren weer een natuurlijke vijand. Zo houdt de wolf populaties van reeën, herten en zwijnen gezond. Boswachters zijn blij met de terugkeer van de wolf, als belangrijke schakel in de kringloop. Zijn terugkomst zorgt voor meer natuurlijke processen. Als hij tenminste de ruimte krijgt.

De voordracht met film is vanaf 27 februari te boeken op de website van Calypso. De koffie-thee vooraf en het drankje in de pauze zijn voor rekening van de VNMW.

Ons gebied
Theater Calypso