Het vogelen, aflevering Kraanvogels Vogels

Het vogelen, aflevering Kraanvogels

Westerkwartier e.o. 10 november 2022

Op maandag 7 november jl. reisde een kleine delegatie van de vogelwerkgroep van IVN Westerkwartier e.o. een dagje naar Duitsland.
Doel van de reis; de omgeving van Diepholz waar jaarlijks duizenden kraanvogels neerstrijken op de kleinschalige akkers waar ze foerageren en overnachten in de drassige hoogveengebieden. Tezamen is het zo’n 24.000 hectare waar de kraanvogels zich ophouden en verzamelen alvorens aan de wintertrek naar Zuid-Spanje en Noord-Afrika te beginnen.

Kraanvogels in maisGedurende de wintermaanden voeden ze zich met eikels en oogstresten. In de zomermaanden gaan ze over op dierlijke eiwitten zoals insecten en kleine zoogdieren. Bij zachte winters blijft een deel van de kraanvogels achter in deze omgeving.

VogelenEen van de deelnemers beschrijft haar ervaring aldus: “Vandaag ben ik met de vogelwerkgroep een dagje kraanvogels gaan bewonderen in Duitsland. Meerdere locaties hebben we bezocht en vele foeragerende en overvliegende kraanvogels waargenomen. Het tellen was niet te doen, ongeveer 2000. Daarnaast ook twee blauwe kiekendieven, een boomvalk en twee groene spechten. Dreigende luchten, stevige wind, maar het bleef droog. Wat een heerlijke dag.”

Theo Wösting heeft de prachtige foto’s gemaakt in de omgeving van Vechta, de eerste zichtlocatie.

KraavogellandschapEn denkt u nu; “Hé, da’s ook wel wat voor mij”, neem dan gerust contact op met een van beide coördinatoren,