West-Friesland
(Zoog)dieren
donderdag31aug2017

Vleermuizentelling in het Egboetswater

vleermuizentellingOp deze mooie zomerse avond van 31 augustus was er veel belangstelling van jong en oud voor de vleermuizentelling. De gids, Jan Boshuizen, vertelde op boeiende wijze over de leefomgeving en leefwijze van de ruige dwergvleermuis. In het Egboetswater hangen veel nestkasten die overwegend door de ruige dwergvleermuis bewoond worden.

De ruige dwergvleermuis komt naar deze streken om hier te paren. De ruige dwergvleermuis leeft vooral in oosten van Europa (veelal in de Baltische staten). De nestkasten zijn bewoond door de mannetjes die de vrouwtjes proberen te lokken met speciale lokroepen. De vrouwtjes komen in augustus/september aan vanuit het oosten.

vleermuizentellingTijdens de reis leggen ze grote afstanden af. Dit weet men doordat de vleermuizen geringd worden. Tijdens de reis houden de vleermuizen het land aan als oriëntatiepunt.

vleermuizentellingHet paren gebeurt in augustus, september tot zelfs in oktober. De vrouwtjes slaan het zaad op en gaan in winterslaap. Na de winterslaap hebben de vleermuizen veel gewicht verloren en eten zich eerst weer vol voordat de reis naar de kraamkolonies gaat beginnen. In juni, juli worden de jongen geboren. Er worden één tot twee jongen geboren. De jongen zijn roze en 1,6 tot 1,8 gram zwaar. Na drie dagen gaan de ogen open en na drie weken kunnen ze vliegen. Op dat moment zijn de jongen donkergrijzig bruin. Eind juli verlaten de moeders de kraamkoloniën om op te zoek te gaan naar de paarterritoria. Vrouwtjes zijn in het eerste jaar geslachtsrijp, mannetjes in het tweede.

vleermuizentellingVleermuizen zijn nachtdieren en maken gebruik van echolocatie. Door piepjes te sturen kan de vleermuis horen waar de voorwerpen zijn. De geluiden zijn hele hoge frequenties De geluiden die ze maken is een hele reeks trillingen. Het wordt weergegeven in Hz (Hertz). Mensen horen tot maar 20.000 Hz. Kleine kinderen horen meer.

De kinderen hebben goed meegeholpen met tellen: ze klommen op de ladders en keken met lampjes in de kasten.

Tijdens de excursie zijn er bij de 30 nestkasten 53 ruige dwergvleermuizen geteld.