paddenstoelen Paddenstoelen

Paddenstoelen safari in het Dijkgatbos was weer leuk!

West-Friesland 10 oktober 2022

Van 10.00- 12.00 uur met koffie, chocomel en cake als afsluiting van het IVN jubileumjaar. Wat wil je nog meer op een prachtige, vochtige herfstochtend in oktober? Samen met 26 personen waaronder 7 kinderen die er zin in hadden olv Marco van der Lee als enthousiaste en kundige mycoloog,  want zo wordt een paddenstoelenkenner genoemd.

Eerst een korte inleiding over paddenstoelen in het algemeen. Wat een paddenstoel of zwam precies is en dat er grofweg 3 soorten zijn: die in verbinding groeien met boomwortel, die parasiteren op bomen of die groeien op dood hout.

Ze groeien meestal op één houtsoort of op één grondsoort maar b.v. op mest is ook goed mogelijk. De hoed beschermt een paddenstoel als een soort paraplu tegen de regen… Paddenstoelen gebruiken de bladeren, takjes, naalden en hout voor de opbouw van hun eigen ondergrondse massa witte draden waaraan  weer nieuwe paddenstoelen groeien; met een soort bloemen als eindresultaat.

Als je ogen gewend zijn om ze te onderscheiden tussen de bladeren en op de stronken zijn er overal paddenstoelen te zien.  Na vijf stappen in het bos stond Marco stil bij de meest giftige zwam die er te vinden is: de groene knolamoniet. Alleen maar kijken en niet plukken. Er werd wat af ‘geshot’ met de mobiles en de kinderen deden volop mee. Ze hadden ook spiegeltjes meegenomen om de onderkant te kunnen bestuderen. Want zijn het plaatjes of buisjes waar de sporen voor nieuwe paddenstoelen uit ontstaan?

De eerste heksenkring van paddenstoelen werd toegelicht door Marco want ze komen niet alleen in het bos maar ook veel in weilanden voor. Er zijn er heel veel gezien, niet meer bij te houden.

Buiten het blikveld van de groep overkomt Astid en mij een echt safarimoment: een hert die van de kant via de sloot het bos in verdween, helaas te laat om vast te leggen op camera.

Totaal 55 soorten zijn door Marco op naam gebracht en een flink aantal was niet te benoemen, daar is microscopisch onderzoek voor nodig. Een van die soorten zijn de mycena’s, kleine tere paddenstoeltjes op dunne steeltjes waar er meer dan 100 soorten van zijn. Ze komen ook veelvuldig voor in het Streekbos.  Andere soorten die gespot zijn: de rood witte Stevige Braakrussula, Glimmerinktzwam, Stuifzwam, Echte judasoor, Fopzwam en Fluweelboleet, Bleke melkzwam. Zoveel soorten op een plek en in zo’n groot aantal als dit jaar zijn er zelden te zien!

Hartelijk dank aan gids Marco van der Lee en Linda Smit voor de smakelijke afsluiting, iedereen ging zeer voldaan op huis aan.

sombere honingzwam