West-Friesland
Kind & Natuur
zondag04aug2019

Ken jij kriebelbeestjes?

Mee naar buiten met IVN-gidsen Ria en Douwe op zondag 4 augustus. Kinderen en (groot)ouders, samen op pad door het zomerse groen van het Egboetsterrein in Hauwert. Met loeppotjes in de hand om de gevangen beestjes een naam te geven. En dat waren er nogal wat: libellen, elzenhaantjes, groene keizersvlieg, duizendpoten, pissebedden, lieveheersbeestjes, wantsen, rode soldaatjes, en 3 soorten slakken, spinnen, wormen en heel veel (nacht- en dag)vlinders want het zonnige weer hielp een handje. In de lucht kiekendieven, biddende torenvalken en rondvliegende libellen op zoek naar insecten om op te eten.

P1180465 (1500x1002)De vleermuizen waren niet thuis, (twee van de 32 vleerkastjes) het zijn ook avonddieren. De jongetjes waren voor alles in, een worm laten poepen, onder de boomstronken zoeken naar kriebelbeestjes, hun vinger in een muizenholletje stoppen: ze vonden alles prachtig.

P1180481 (1500x1002)”We komen nog een keer”.  Bij het afscheid werd er een vrijwillige donatie in de bus gedaan en kreeg ieder een zoekkaart van beestjes en een kleurplaat: een geslaagde zondagmiddag voor groot en klein! Dank aan de fantastische gidsen die anderhalf uur vol enthousiasme hun liefde en kennis over de ‘gewone’ natuur overbrengen.

P1180533 (1500x1066)De biodiversiteit kan wel een boost gebruiken, en zeker voor insecten. Want zij zorgen voor een belangrijk biologisch evenwicht. Helaas wordt het leefgebied van deze nuttige diertjes de laatste jaren sterk bedreigd.
Het aantal nest- en overwinterplekken neemt af, zeker met de komst van moderne, betegelde tuinen. Zonde! Want veel insecten zijn nodig voor het bestuiven van planten en het bestrijden van ongedierte.

Maar niet in het bosterrein bij het NMEgebouw ’t Egboetje aan de Liederik in Hauwert. Daar zijn ze gelukkig volop!

Toos Brink tekst en foto’s