West-Friesland
Biodiversiteit
zondag10sep2017

Foto-expositie Astrid Bijster

rupsHet thema van deze fototentoonstelling is bloeiende planten en leven er om heen. Overal waar ik kom kijk ik graag naar bloemen en kleine beestjes, die deze bloemen bezoeken. Ik struin veel door mijn tuin, waar altijd wel iets staat te bloeien en ook tijdens wandelingen kijk ik ook altijd graag naar planten. Fotograferen is al jaren mijn hobby. Ik maak graag macro-opnamen van bloemen. En terwijl ik dit doe kom ik vlinders en andere kleine beestjes tegen en die probeer ik ook mooi in beeld te krijgen. Daarnaast maak ik ook heel graag foto’s van mensen in de natuur, bezig als gids (in opleiding) of gewoon genietend van de natuur. fotoMaar voor deze tentoonstelling heb ik gekozen voor planten en kleine beestjes, die leven op en tussen planten. Zo kwam ik meermalen al dan niet per ongeluk de fraaie schijnbok (het groene fraaie insect) tegen op een bloem, zie ik nesten met kruisspinnetjes, veel vlinders en nog veel meer. Uiteindelijk heb ik veel vlinders uitgekozen, omdat ze zo mooi zijn en een paar rupsen om dezelfde reden. En niet eens zoveel macro-opnamen van bloemen alleen. posterAlleen bloemen was misschien te saai geworden. Wel heel kleurig. De rups van de Grote nachtpauwoog (oranje met blauwe kwastjes) zagen we eens met ons gezin en zorgde voor veel opwinding. Hij is zo groot als mijn wijsvinger en we hadden hem nog nooit eerder gezien. Veel andere mooie bloemen en beestjes moesten helaas weer afvallen, omdat er geen ruimte meer voor is. Zo geniet ik al kijkend en fotograferend van de biodiversiteit om ons heen. En besef je te meer dat we dit voor volgende generaties moeten bewaren.
poster