Succesvolle Eindejaarsplantenjacht 2019

Al vanaf de eerste Eindejaarsplantenjacht van Floron gaan leden van de Plantenwerkgroep van IVN West Betuwe met geïnteresseerden uit de regio het veld in om de bloeiende planten te tellen en door te geven. De locatie is al die jaren dezelfde: het bos en de dijk bij kasteel Neerijnen, een gebied dat Geldersch Landschap en Kasteelen beheert. Dit keer vond de telling plaats op maandagochtend 30 december, een koude maar prachtige dag.

Maar liefst 23 werkgroepleden en andere geïnteresseerden wandelden mee vanaf Het Stroomhuis door het parkbos en over de dijk langs de Waal weer terug. Tijdens onze tocht konden we 32 bloeiende soorten noteren, waaronder Gewone braam, Brunel, Fluitenkruid en Kruldistel. Daarnaast hebben we genoten van een aantal reeën in de uiterwaarden en van een ooievaar op een nest in het dorp.

Floron maakt jaarlijks een verslag van de Eindejaarsplantenjacht. Volgens dat rapport zijn er dit keer in heel Nederland 571 soorten geteld met het Madeliefje als topscorer. Onze excursieleider Marijke Mauritsz, die ‘onze’ soorten aan Floron heeft doorgegeven, is daarin apart vermeld als een van de mensen die meer dan 30 soorten heeft geteld!