Lenteachtige winterwandeling over Mariënwaerdt

Een stevige winterwandeling in het vroege voorjaar. Daar leek de IVN-excursie van 1 februari op. Af en toe zon, een fris windje en zachte temperaturen . Hier en daar sneeuwklokjes, krokussen en hazelaar in bloei. Intussen vertelden onze natuurgidsen tussen het wandelen door 25 deelnemers over het overleven van planten en dieren in de winter.

Ze stonden uitgebreid stil bij de gewone en zwarte walnoot, de verschillende knoppen van diverse loofbomen, de bijzondere tulpenbomen en enkele naaldbomen. Enkele vogels waren te zien: mezen, staartmeesjes, een boomklever en een buizerd. Vogels hebben diverse overlevingsstrategieën in de winter. Zo krijgen veel soorten mezen in de winter een stevigere maagwand om zaden te kunnen verteren (In de zomer eten ze vooral insecten en dan volstaat een dunne maagwand). Gaaien kunnen wel 8 eikels tegelijk in een vlucht meenemen om ze hier en daar te verstoppen als wintervoorraad. En vogels hebben een speciale bloedsomloop die voorkomt dat hun pootjes bevriezen.

Intussen genoten alle deelnemers volop van de wandeling over Heerlijkheid Marienwaerdt. Op diverse plaatsen vertelden de gidsen iets over de geschiedenis van het landgoed, de kringlooplandbouw en de Linge. Na circa 6 km en ruim 2 uur eindigde de wandeling vlakbij De Stapelbakker, waar enkele deelnemers nog samen nagenoten met koffie/thee en een notentaartje (met de walnoten van het landgoed!).

Wil je (nog) een keer mee op een IVN-excursie? Bekijk onze activiteiten op deze site