Waterland
Bijen
dinsdag22dec2020

Bouw Insectenhotel Heemtuin de Dwarsgouw

wilde bijEindelijk gaat het gebeuren een insectenhotel in Heemtuin de Dwarsgouw. Het gaat wel een echt hotel worden en niet een B&B. Dit houd in veel verschillende materialen zodat verschillende soorten wilde bijen er een nestgelegenheid vinden. Het is ook belangrijk dat er door de wilde bijen voldoende voedsel kan worden gevonden in de nabijheid van het hotel. Door vooral voor veel verschillende soorten bloemen te zorgen heb je ook meer kans op verschillende soorten bijen. Welke bijen er in het hotel komen is een grote vraag. welke wilden bijen er in het hotel komen is de grote vraag. Dat is afwachten op wat komen gaat. Je kan alle condities nog zo perfect maken, de wilde bijen moeten er wel zijn.

houtstapelVoor een insectenhotel is materiaal nodig. Hout voor de constructie van het hotel. Voor dit hout hebben we een aanvraag bij de Waterlandse Uitdaging ingediend. Via een mooie samenwerking met Prins Houthandel en de ambassadeursbijdrage van Agnes Bak als ledenraadslid van Rabobank Waterland en omstreken is deze wens vervuld. Het hout is geleverd en al op maat gezaagd. Van dit hout kan een Hotel gemaakt worden van ongeveer 2 m hoog en 2,4 m breed. Door verschillende leden van het IVN Waterland zijn er materialen verzameld voor de nesten van de wilde bijen. Voor het hotel maken we een zandbak want er zijn veel wilde bijen die nestelen in de grond.

Het hotel komt op het eiland in de heemtuin te staan. dit om in ieder geval te voorkomen dat vandalen het beschadigen. Daarnaast is het belangrijk dat het hotel een beetje met rust gelaten wordt. Er zijn bijen soorten die niet te veel drukte willen hebben. Op de plek waar het insectenhotel komt te staan groeit momenteel veel riet en ook bramen steken er de kop op. om te voorkomen dat  deze planten het insectenhotel aan het oog onttrekken wordt er komende tijd veel gemaaid om het riet tegen te gaan. Daarnaast wordt er ratelaar ingezaaid die als halfparasiet op rietwortels leeft. De bramen zullen zoveel mogelijk met een schep verwijderd worden. Er zullen ook verschillende wilde planten die bij ons in de regio voorkomen gezaaid en geplant worden.

grondOp zaterdag 19 december is de eerste spade voor de bouw van het hotel de grond ingegaan. Er moet een gat gegraven worden van 3 m lang, 1 m breed en ongeveer 40 cm diep. Op de bodem komen grote betontegels te liggen waar het hotel op komt te staan. het hotel wordt vastgemaakt op de tegels. Vanwege de coronaregels kan er scheppenmomenteel maar in kleine groepjes gewerkt worden. Het streven is het hotel in februari op te leveren zodat we eind maart, begin april de eerste gasten kunnen ontvangen.

De foto's zijn gemaakt door Ynze Zeekant, Arja van der Knijff en Jan Rijnders