Walcheren
Overig
maandag25apr2022

Tuinbodemcheck

Op ontdekkingstocht in jouw eigen achtertuin

Alles wat op aarde leeft heeft een gezonde bodem nodig: planten, dieren, schimmels en bacteriën en ook wij als mens. Minstens een kwart van de biodiversiteit op aarde leeft in de grond. Het samenspel van leven in de bodem zorgt ervoor dat dood materiaal wordt afgebroken en weer wordt omgezet in voedingstoffen. Daarmee is de bodem ontzettend belangrijk voor het bovengrondse leven.

Gezonde bodems zijn bovendien onmisbaar bij klimaatverandering. Ze vangen hevige regenval op en wapenen de omgeving tegen uitdroging en oververhitting.

Een gezonde tuinbodem

Tegels en andere harde ondergronden zorgen ervoor dat het bodemleven in ons land in rap tempo afneemt en dat er steeds minder water de bodem in kan trekken. Het goede nieuws: jij als tuinbezitter kunt helpen om de bodem in Nederland gezond en levend te houden. Maar dan moet je natuurlijk eerst weten hoe jouw tuinbodem eraan toe is.

Duik jouw bodem in

Hoe weet je nou of jouw tuinbodem gezond is? Of dat het misschien beter kan? Je kunt het nu zelf onderzoeken met de tuinbodemcheck. Vraag hem aan en ga op ontdekkingstocht in jouw tuin.

Met de tuinbodemcheck zoek jij tot op de bodem uit wat de kwaliteit is van het bodemleven in jouw eigen tuin. Je krijgt een toolkit met daarin alles wat je nodig hebt: een meetlat, een loep, een bodemdierenkaart, een scoreformulier en tuinkerszaadjes. In de bijbehorende educatieve e-learning staan video’s waarin stap-voor-stap wordt uitgelegd hoe je de proefjes moet uitvoeren.

Bestel de tuinbodemcheck

Wil je liever direct zelf aan de slag? De proefjes uit de tuinbodemcheck kun je ook zelf doen. Pak een schep, meetlat en loep en ga aan de slag! In de flyer staat uitgelegd wat je nodig hebt voor de proefjes en hoe je ze kunt doen.

Download de flyer (pdf)

Wat ga je precies onderzoeken?

• Waterdoorlaatbaarheid van de tuinbodem: hoe lang staan er na een flinke regenbui plassen in jouw tuin? Trekt het snel weg of blijft het staan? Met de waterdoorlaatbaarheidstest onderzoek jij hoe snel het water jouw bodem intrekt.
  • Gezondheid van de tuinbodem: in elke bodem zitten schimmels en bacteriën. Zij helpen met de afbreuk van planten- en dierenresten en houden de bodem gezond. Maar soms zitten er verkeerde schimmels en bacteriën in of groeien ze te hard. Is jouw bodem in balans? Dat check je met de tuinkerstest.
  • Soorten bodemdieren: niet elk bodemdier houdt van dezelfde omstandigheden. Vrij droge of juist natte grond, veel voedingsstoffen of juist weinig… smaken verschillen. Maar er zijn maar weinig dieren die van extremen houden. Door op zoek te gaan naar verschillende bodemdieren en het aantal per soort te tellen, krijg je een idee of jouw bodem in balans is.  Van 23 september tot en met 5 oktober 2022 zijn de bodemdierendagen, een goed moment om dit onderzoek te doen!
  • Verschillende regenwormen: deze bodemdieren hebben een belangrijke taak in jouw tuin. Ze maken gangen in de bodem, waardoor er water en lucht bij kan. Zo kunnen jouw planten lekker groeien. En als die planten, maar ook dieren sterven, ruimen ze de restjes netjes voor je op. Je telt hoeveel verschillende soorten regenwormen jij in jouw tuinbodem hebt.

Tips voor verbetering

Ben je klaar met je bodemcheck? Dan krijg je via de e-learning ook nog allerlei praktische tips om de bodem in jouw tuin te verbeteren als dat nodig is. Zo help jij een handje mee om de Nederlandse bodem gezonder te maken.

De tuinbodemcheck is onderdeel van het programma Onder het Maaiveld.
Onder het Maaiveld is een driejarig programma van IUCN NLDe VlinderstichtingNIOO-KNAW, en het Centrum voor Bodemecologie waar IVN Natuureducatie als educatiepartner bij betrokken is. Doel van het programma is om een structurele verandering in de omgang met onze waardevolle bodem teweeg te brengen en zo te zorgen voor het herstel van het bodemleven in Nederland.

Originele pagina van IVN