Roodborstje

Erithacus rubecula

roodborstTerwijl andere vogels snel wegvliegen wanneer ik in mijn moestuin kom, komt het Roodborstje juist snel aanvliegen. De Roodborst is iets kleiner dan de Huismus. Zijn rode borst en grote bruine ogen maken dat hij een van de meest geliefde tuinvogels is. De Roodborst wordt ingedeeld in de familie van de vliegenvangers.
Het is verleidelijk om te denken dat het Roodborstje komt aanvliegen om mij te begroeten. Hij is echter een ras opportunist. Hij weet namelijk dat ik door mijn gedrag allerlei insecten en spinnen opjaag in de tuin.  Vanuit een laag gelegen uitkijkpunt jaagt hij op insecten, wormen, slakjes en spinnen.

Het hier gefotografeerde Roodborstje is zeer waarschijnlijk een overwinteraar. De mannetjes Roodborsten blijven vaak overwinteren om hun leefgebied te bewaken. De vrouwtjes overwinteren in Spanje of Portugal. Ondertussen komen de Roodborsten uit de Scandinavische landen hier overwinteren.

Het bewaken van het territorium, ongeveer 7000 m2 groot doet hij zeer fanatiek op het agressieve af. Dit is de reden dat we altijd maar één Roodborst per keer zien.
De Roodborst heeft twee maal een nest. Het nest is slordig gemaakt en bevindt zich op de grond of er net boven, waardoor het vaak wordt leeg geroofd. Het nest bevat vier tot zeven eieren. Na twee weken komen de jongen uit het ei. Nu gaat zowel het vrouwtje als het mannetje de jongen voeden. Op zeker moment gaat het vrouwtje het tweede nest eieren uitbroeden. Nu krijgt het mannetje het heel druk. Hij gaat nu de eerste leg voeden en het vrouwtje voeden.

Het bijzondere aan de Roodborst is dat het vrouwtje en het mannetje niet uit elkaar te houden zijn en dat het vrouwtje ook zingt.
Zoals de Duif het symbool is van het geloof is het Roodborstje het symbool van de hoop.

Bronnen internet: tuinadvies.nl, vogelbescherming.nl, vogelvisie.nl