Robinia

Robinia pseudoacacia

Robinia pseudoacacia heeft in Nederland verschillende namen o.a. valse acacia, schijnacacia, gewone acacia en witte acacia. Gewoonlijk wordt de boom echter Robinia genoemd.

robiniaStukje geschiedenis: Het was de Fransman Jean Robin die rond 1600 de recentelijk in Europa geïntroduceerde boom Acacia robini doopte, omdat deze zoveel leek op de acacia’s die in warmere klimaten voorkomen. Deze benaming geeft nog steeds verwarring, ook nadat Linnaeus de boom zijn definitieve naam heeft gegeven: Robinia pseudoacacia.

De monumentale boom bij Kasteel Doorwerth is vermoedelijk de eerste Robinia in ons land. Omdat de boomsoort daarmee meer dan drie eeuwen in ons land voorkomt, wordt deze door botanici en ecologen tot de inheemse flora gerekend.

Beschrijving: De Robinia behoort tot het geslacht Robinia en tot de familie Vlinderbloemigen. De Robinia groeit uit tot een flinke boom en kan met gemak 20 meter hoog worden. De stam van een wat oudere boom kenmerkt zich door de grove verticaal verlopende schorsspleten tussen de dikke schorsribbels. De kleur van de schors is groenbruin tot licht bruin. De stevige takken zijn kaal. De gesteltakken (hoofdtakken) geven de boom een grillig karakter. De jonge takken hebben korte doorns. De bladeren zijn oneven geveerd met meestal erg veel deelblaadjes. De bladeren zijn ovaal van vorm, hebben een gave rand en de middennerf van de deelblaadjes loopt uit op een puntje.

robiniaDe Robinia bloeit in mei - juli met witte lipvormige bloemen in dichte hangende trossen. De bloemen verspreiden een zoete, zacht-aromatische geur. Voor bijen zijn de bloemen een waar nectarparadijs. De lange, donkere peulvruchten hebben giftige zaden.

Toepassing: De boom geldt als alternatief voor tropisch hardhout, en is een van de duurzaamste houtsoorten in Europa. Als productieboom levert hij hardhout van duurzaamheidsklasse 1 met een zeer hoge weerstand tegen aantasting door insecten en rot. Het kernhout van de Robinia is bruinig tot groenig geel, het spinthout is wit en slechts enkele jaarringen dik. Productiebossen aangeplant met  Robinia kom je nu veel tegen in Frankrijk en Oost-Europa (Polen, Slowakije, Hongarije). Robinia-hout wordt veel toegepast als duurzaam hout voor tuinmeubels en in de bouw. Het is een milieuvriendelijke keuze in vergelijking met andere hardhoutsoorten of geïmpregneerd hout. Omdat de bomen in Europa groeien zijn de transportafstanden kort, wat bevorderlijk is voor een lage uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen.

Nog een weetje: Vlinderbloemigen leven in symbiose met de Rhizobium bacterie. Deze bacterie vormt samen met de plantenwortel een knolletje waarin stikstofbinding van stikstof uit de lucht plaatsvindt. Planten hebben stikstof nodig voor de groei, maar kunnen zelf alleen stikstof uit de grond halen. Door hun samenwerking met Rhizobium bacteriën hebben vlinderbloemigen dus een extra stikstofbron waar andere planten niet uit kunnen putten. Hierdoor zijn vlinderbloemigen erg geschikt voor beplanting van onvruchtbare gronden.

Letta Lageweg