Oorworm

Dermaptera

oorwormOorwormen zijn kruipende insecten die algemeen voorkomen in Nederland. Het zijn omnivoren ( alleseters ) die leven van plantendelen, dood materiaal en kleine diertjes. Oorwormen hebben tangvormige aanhangsels aan het achterlijf, waarmee ze een prooi kunnen vangen of een vijand kunnen afschrikken. Oorwormen worden gezien als vies en eng, maar ze kunnen mensen niet bijten of steken. Een kneep is wel voelbaar. Hij doet dit als hij in het nauw zit. Oorwormen kruipen graag in nauwe spleten. NEE niet in een oor van mens of dier. Dat is een fabeltje.

oorworm oorworm
  A kop       B borststuk     C achterlijf

Kenmerken
Hij is 10 tot 16 mm groot en bruin van kleur. Hij heeft een langwerpig, afgeplat lichaam, twee schaarachtige aanhangsels aan het achterlijf. Een kop, twee antennes die bestaan uit een aantal segmenten. De ogen zijn klein maar duidelijk zichtbaar, 2 tasters ( lip- en kaaktaster ), borststuk en een achterlijf. Bij het borststuk hoort drie paar poten. De poten bestaan uit gelede stukken. Ook heeft hij vleugels. Vliegen is echter wat anders. Een paar soorten zijn in staat te vliegen .

Oorwormen verstoppen zich overdag, ze komen pas ’s avonds tevoorschijn. Ze zijn gevoelig voor uitdroging. Ze zitten vaak onder stenen of in boomschors. ’s Winters houden ze een soort winterslaap. Strenge vorst is funest voor deze dieren, ze sterven dan massaal. Het vrouwtje beschermt de eitjes en de jongen. Dit is heel bijzonder voor insecten. Ze leven in groepen. Het vrouwtje likt regelmatig de eitjes schoon en om ze vochtig te houden. In de tuinbouw worden ze ook wel ingezet om luizen te verdelgen.

Vijanden van de oorworm zijn vogels, zoogdieren, amfibieën, sluipvliegen, spinnen. Vogels die oorwormen opeten zijn Ekster, Gaai, Spreeuw, Koolmees. Ook schimmels zijn een bedreiging voor oorwormen.

Oorwormen in fruit en uitwerpselen op fruit vinden wij niet zo lekker. Goed wassen dat fruit.
Om oorwormen op een vriendelijke manier te bestrijden kunnen we een omgekeerde bloempot met houtsnippers op een plaats neer zetten waar ze veel voorkomen.

Bronnen: Wikipedia, Insectengids