Merel

Turdus merula

merel

Nog even en de Merel kondigt de lente weer aan door zijn prachtige zang. Elke straat heeft wel een zangplaats voor deze vogel. Het blijft een feest om deze muzikant te horen.

De Merel, die onder de zangvogels valt, heeft het de laatste jaren moeilijk gehad en of dat nu kwam door het Usutu-virus, wat nu al drie jaar heeft huisgehouden, of door een andere oorzaak, is niet duidelijk te achterhalen. Maar goed, hij staat nu weer op de vierde plaats van de nationale tuinvogeltelling (van 5 naar 4, januari 2019).
Ook de langdurige droogte van vorig jaar heeft de Merel overleeft.

Herkenning
Het verenkleed van het mannetje is zwart en het heeft een oranje-gele snavel. Als je goed kijkt zie je ook de oranje-gele omlijsting van zijn ogen.
Het vrouwtje heeft een minder opvallend verenkleed. Zij is wat valer qua kleur, zoals de meeste vrouwen onder de vogels. Het is de meest voorkomende zangvogel van Nederland.

De Merel brengt drie of vier nesten per jaar groot. Dus de sterfte onder de merels is niet zo’n ramp daar de sterkste zullen overwinnen.

Standvogel
De Nederlandse Merels zijn grotendeels standvogels en overal in Nederland te vinden, overigens minder op voedselschrale bosgronden.
De winteraantallen zijn, net als die in de broedtijd, licht toegenomen.

Ze vertonen echter grotere schommelingen die deels samenhangen met het winterweer: regenrijke winters zijn gunstger voor Merels dan winters met veel vorst of sneeuw.

Het voedsel
Hij eet een grote diversiteit aan voedsel, onder andere insecten, vruchten, wormen en slakken.

Voor mij betekent de merelzang: Spring is comming!!!!

Sovon