Kornoelje gaatjesmaker

Antispila treitschkiella

Bladparasieten op bladeren van Rode en Gele Kornoelje

gaatjesmaker

De Kleine kornoelje gaatjesmaker, een vlindermotje (nachtvlinder). Een vlinder uit de familie zilvervlekmotten. De vlinders kennen een spanwijdte van +/- 6 mm

Rupsen van dit soort vlindermot knagen een rondje uit de bladeren (= gaatjesmaker). Ook wel bladmineerder genoemd. In het algemeen zijn bladmijnen, gangetjes of blaasjes die door insectenlarven in het bladweefsel worden uitgevreten. Een planten parasiet.

Deze larve maakt dus gaatjes in de bladeren van de Gele kornoelje.

vlindermotje

Lang is gedacht dat dezelfde Kleine kornoelje gaatjesmaker, voorkomt op zowel de Rode als de Gele kornoelje. Maar uit recent onderzoek onder leiding van Erik van Nieukerken van Naturalis, waarbij DNA-barcodes zijn vergeleken, is ontdekt dat het twee verschillen soorten zijn. Iedere soort met eigen voedselplant en levenswijze.

De soort die op Gele kornoelje leeft, de Kleine kornoelje gaatjesmaker (Antispila treitschkiella), heeft twee generaties per jaar, met actieve rupsen in juni-juli en vanaf eind augustus tot november.

gaatjesmaker

Terwijl de soort op Rode kornoelje, de Kleine kornoelje gaatjesmaker (Antispila petryi) slechts één generatie per jaar heeft, met rupsen vanaf augustus tot in november.

Ook opmerkelijk omdat we het hier ook hebben over verschillende voedselplanten.De Rode kornoelje een inheemse struik (Cornus sanguinea). De Gele kornoelje een gekweekte boom (Cornus mas)

Dit weetje trok ook mijn aandacht omdat mijn vrouw groene vingers heeft, en dol is op deze kleurrijke struik. Voor decoratie van bloemstukken.

kornoeljeTekst: Erik van Nieukerken, Naturalis