Kleine wespenboktor

Clytus arietis

De Kleine wespenboktor is een tot 15 millimeter lange kever uit de familie boktorren (Cerambycidae).

wespenboktorOp een mooie Pinksterdag, fotografeerde ik dit beestje op de bloemen van een Olijfwilg. Qua kleuren werd ik op het verkeerde been gezet. In een insectengids vond ik de kleuren lijken op die van een Gallische wesp. Later werd ik geholpen door een twittervriendin. En ja, ik was net als de vogels, verleid om deze tor voor een wesp aan te zien.

Deze boktor lijkt namelijk op een wesp, en dat is niet toevallig. De reden is dat veel vogels en andere predatoren de onschuldige kever met rust laten omdat de meeste dieren, net als mensen, een hekel hebben aan wespen. Dit imiteren van gevaarlijke of giftige soorten door niet-gevaarlijke soorten heet mimicry (camouflage) en komt veel voor in de natuur. De Kleine wespenboktor heeft de wesp op diverse gebieden geïmiteerd.

Dat ik de kever aantrof op de bloemen van een Olijfwilg was ook niet toevallig. De Kleine wespenboktor leeft voornamelijk van stuifmeel. Een vrouwtje eet zo af en toe een ander insect omdat de eitjes extra voedingsstoffen nodig hebben, net zoals de vrouwelijke muggen bij zoogdieren bloed zuigen. Volwassen kevers leven slechts enkele weken en zijn voornamelijk van mei tot juli te zien.

De bouw lijkt, omdat het een wespenboktor is, al een beetje op die van een wesp: de poten, met name de achterpoten, zijn langer en het lijf is smal en langwerpig. Dit als onderscheid met andere boktorren. Deze soort heeft zelfs een vrij dichte beharing op het kopborststuk, op het achterlijf veel minder. Ook zijn de antennes minder lang dan bij de meeste soorten boktorren, heeft de achterzijde een punt (echter geen angel) en is het kopborststuk groot en rond.

Boktorren in het algemeen hebben een zeer slechte naam onder andre in kerkdaken of andere grote gebouwen. Zij eten gaatjes in de houten balken, die een dakconstructie zeer kunnen verzwakken. En dan is het niet de tor zelf die eet, maar de larve van de tor. Bij hogere temperaturen kan je zelfs de larve horen knagen, maar dan alleen bij de larve van de Huisboktor.

Tekst: wikipedia