Klein koolwitje

Pieris rapae

klein koolwitje

Het Klein koolwitje, is een dagvlinder uit de familie witjes. Het Klein koolwitje komt overal ter wereld voor waar tuinen en koolvelden zijn. Het heeft een leven dat bol staat van metamorfoses: vlinder - ei - larve - pop – vlinder.

Vlinder: Het wijfje heeft twee zwarte vlekken bovenop elk van haar bovenvleugels, het mannetje heeft slechts één vlek. De mannetjes zijn voor mensen wel helderder van kleur dan de vrouwtjes, maar de koolwitjes zelf zien een véél groter contrast. Dit komt omdat deze vlinders ook in het uv-spectrum kunnen zien. Het volwassen wijfje, dat overdag actief is, legt aan de onderkant van de bladen van kruisbloemigen haar eitjes. De eitjes worden nooit in grote groepen (maximaal 60 eitjes) bij elkaar gelegd. Enkele dagen later sterft het wijfje. De vlinder is meestal drie generaties actief: de eerste generatie is er vanaf begin april tot eind juni, de tweede en de derde generatie zijn actief van eind juni tot eind september. De vlinder voedt zich met de nectar van een brede serie planten zoals de Vlinderstruik, sedum, klaver, munt en Paardenbloem.

Ei: De eitjes hebben eerst een gele kleur, later worden zij zwart. De eieren zijn kogelvormig. In totaal worden er ongeveer 600 eitjes per wijfje gelegd.

Larve: De groene rups heeft een fijne gele streep in het midden van de rug en aan beide zijden van het lichaam. De rups voelt fluweelachtig aan en wordt tot 32 mm lang. De rups heeft een paar kleine voelsprieten op zijn kop en aan beide zijden zes minuscule puntogen. De rupsen eten vaak dagelijks tweemaal zoveel als hun eigen lichaamsmassa! Zij groeien daardoor als kool (van de kool). Wanneer de rups uitgegroeid is, verlaat hij het koolveld en gaat hij op zoek naar een plaats (bijvoorbeeld muurspleten en houtkieren) waar hij zich kan verpoppen. Rupsen van de laatste generatie zoeken een overwinteringsplaats. Waar ze als pop overwinteren.

Pop: De groene pop beweegt, eet en drinkt niet. In de cocon vindt de metamorfose tot vlinder plaats. Afhankelijk van de temperatuur duurt dit 1 tot 2 weken of een paar maanden in het geval van overwintering.

Bronnen: Wikipedia, Vlinderstichting.nl, Tuinadvies.nl, Dierenrijk.nl