Hoornaar

Vespa crabro

Synoniemen: Paardenwesp, Hoorntor.
De Hoornaar is een vliesvleugelig insect, behorende tot de familie van de plooivleugelwespen.
hoornaar
Omdat ik de eerste keer dat ik er een zag schrok van dit insect, omdat het een vervaarlijke uitstraling heeft, omdat het een fors gezoem kan produceren en omdat ik aanvankelijk als de dood voor het beest was, ben ik in de boeken gedoken voor meer informatie.

Als je de Hoornaar goed bekijkt, blijkt het een fraai insect met zijn bijzondere kop. De vertex, het gedeelte achter de ogen, is erg breed; daarmee onderscheiden ze zich van de andere wespen. Verder kunnen de Hoornaars gemiddeld 4 cm lang worden. Ze vallen over het algemeen geen mensen lastig op terrassen of in tuinen. Maar als je in de buurt van hun nest komt, kun je soms een aanval verwachten. De steek van een Hoornaar is iets heftiger dan die van een gewone wesp. Bij een allergische reactie moet je, net zoals bij een gewone wespensteek, snel ingrijpen met een antihistaminicum (middel tegen de allergie-aanval).

Een nest van deze soort wordt in de lente opgebouwd door een bevrucht vrouwtje, de koningin. Vaak worden nesten gemaakt in donkere holle stammen. De kleur van het nest is geelbruin tot roodbruin. Typerend voor het nest zijn de schelpvormige beschermingsstukken aan de buitenkant. Eind september heeft het nest de maximale grootte bereikt van soms 60 cm hoog en een halve meter in doorsnede.

nest hoornaarEen nest bestaat in het begin uit 50 zeskantige cellen van gekauwde boomschors. Er wordt een ei gelegd in iedere cel. Na 5-8 dagen komen deze eieren uit en in de vijf weken daarna ontwikkelen de larven zich in vijf stadia tot wesp. Een nest bestaat uit maximaal 1000 individuen.

Hoornaars eten allerlei insecten, die ons mensen lastig kunnen vallen, zoals muggen en vliegen, maar ook bijen zijn hun prooi. De larven worden gevoerd met tot balletjes gekauwde insecten.

Hoornaars knagen aan bomen om zoete sapstromen te maken, meestal berken. Deze worden met hand en tand verdedigd tegen andere snoepende insecten.

Een kolonie van hoornaars sterft na een half jaar volledig uit. Het nest valt uit elkaar. Alleen de jonge koninginnen, die het nest dan al hebben verlaten, overwinteren en worden de koninginnen van de nieuwe lente.

Bronnen: Soortenbank.nl, Wikipedia.org