Honingbij

Apis mellifera

honingbij

Foto boek Beestjes Nick Baker

Het ijverigste insect, de honingbij moet wel 64 miljoen bloemen aandoen om 1 kg honing te maken! Hoe bedoel je bezige bij!

Een bijenvolk bestaat uit 1 koningin, zij is groter dan de andere bijen, de vrouwtjesbijen zijn de werksters en de mannetjes heten darren. De honingbij slaat ongeveer 11.400 keer per minuut met zijn vleugels zo maakt hij zijn kenmerkende zoemgeluid. Honingbijen  bezoeken tijdens een vlucht tussen de 50 en 100 bloemen. De honingbij bewaart de nectar die hij uit de bloemen haalt in zakjes achter zijn pootjes.

De angel van de honingbij blijft in het slachtoffer vastzitten d.m.v. kleine weerhaakjes. De bij laat zo zijn angel met het gif achter en gaat kort daarna dood. Alle werkbijen (werksters) zijn vrouwtjes die zich niet kunnen voortplanten. Alleen de koninginnenbij kan eitjes leggen. De koningin wordt bevrucht door de mannetjesbijen (darren) De mannetjes verrichten geen werk en kunnen niet steken, het enige wat ze doen is paren. De koningin kan in een dag haar gewicht in eitjes leggen; per jaar legt ze maximaal 200.000 eitjes. Als de koningin gaat paren doet ze dit tijdens een paringsvlucht. Deze vlucht duur 1-2 dagen, ze heeft dan wel gemeenschap met zo’n 17 darren.

Bijen bouwen honingraten als huisvesting voor hun larven en de opslag van honing en stuifmeel. De cellen van een honingraat zijn zeshoekig (hexagonaal) en gemaakt van een vettig spul, dat bijenwas wordt genoemd. ’s Winters voeden de bijen zich met honing die ze ’s zomers hebben gemaakt. Ze kruipen bij elkaar om zichzelf en de koningin warm te houden.

Marjolein van Oosten