Grote weegbree

Plantago major

grote weegbree grote weegbree

(Klaas Dijkstra Wilde planten)

De Grote weegbree (Plantago major subsp. major) is een 10-50 cm grote plant uit de weegbreefamilie (Plantaginaceae). De bladeren van de Grote weegbree vormen een bladrozet. Grote weegbree is zo genoemd omdat de plant vaak langs wegen is te vinden. Het woord is samengesteld uit weg en breed (plant die breed op de weg groeit).

De Grote weegbree is een echte tredplant. Dat betekent dat het een plantensoort is die je aantreft op plaatsen waar veel gelopen wordt of met voertuigen wordt gereden. De meerjarige plant kan er goed tegen als er zo nu en dan overheen wordt gelopen of gereden.

Plantago komt van het Latijnse ‘planta' (voetzool). Dit omdat het brede blad van de grote weegbree lijkt op een voetafdruk en omdat het kleverige zaad zich verspreidt doordat men eroverheen loopt. Het verhaal gaat dat Ierse volksverhuizers die naar de Nieuwe Wereld trokken, de plakkerige zaden aan hun schoenzolen meenamen en zo de plant in Amerika brachten. De American natives noemden de Grote weegbree “voetstap der bleekgezichten”. “Overal waar blanken hun voetstap gezet hadden, groeide de Grote weegbree”.

Grote weegbree kun je, net als de andere soorten weegbree, eten en heeft een medicinale werking. Een blaadje weegbree kan ook helpen als je geprikt bent door een brandnetel of bij een insectenbeet. Je kunt er dan een gekneusd weegbreeblaadje op leggen/wrijven. Door het sap houdt de jeuk en de pijn snel op. De weegbree zorgt ervoor dat het wondje heelt zonder infectie.

Bronnen: Flora van Nederland, Mens en Gezondheid, Dr. Vogel, Wikipedia