Gewone steekmug

Culex pipiens

gewone steekmugDe Gewone steekmug is een muggensoort uit het geslacht Culex van de familie van de steekmuggen, Culicidae. In Nederland komen 32 inheemse soorten steekmuggen voor waarvan de Gewone steekmug de meest algemene is. De familie van de steekmuggen behoort tot de insektenorde van de tweevleugeligen.

De vrouwtjes zuigen bloed met de monddelen. Ze hebben geen angel en zouden dus eigenlijk bijtmuggen moeten heten. De mannetjes bijten niet.

Steekmuggen maken een zoemend geluid dat goed hoorbaar is als de mug dichterbij komt. Dat heeft deels te maken met de voorplanting. Zo kunnen ze elkaar lokaliseren in het donker. Alleen de vrouwtjes maken zoemgeluiden die worden opgevangen door de gevederde antennes van de mannetjes. Iedere soort produceert zijn eigen zoemgeluid zodat verschillende soorten niet met elkaar kunnen paren.

Ze leven 40 tot 50 dagen en zetten tijdens hun leven meerdere keren eitjes af. Dit doen ze in de buurt van water omdat hun larven hierin opgroeien. In Nederland wordt de gewone steekmug waargenomen in ruderaal- en stedelijk gebied. Ruderale terreinen zijn gebieden waar ernstige verstoring door ingrijpen van de mens heeft plaatsgevonden. Bij aanleg van nieuwe natuur vindt er meestal een explosie plaats van vele soorten muggen waaronder de Gewone steekmug. In stedelijk gebied kan er ook overlast optreden als er vijvers, regentonnen of drinkbakken staan.

De Gewone steekmug heeft een voorkeur voor het bloed van vogels maar bijt ook zoogdieren (en mensen).
Steekmuggen gebruiken zicht maar nemen voornamelijk geuren en temperatuurverschillen waar om de gastheer op te sporen. Muggen hebben aanpassingen om door dieren en mensen uitgescheiden stoffen waar te nemen. Er wordt geschat dat ze 300 tot 400 stoffen die worden uitgescheiden door het zweten en 100 verschillende stoffen die worden uitgeademd waar kunnen nemen.

Muggen zijn een belangrijke voedselbron voor zwaluwen en vleermuizen. Voor het tegengaan van muggenplagen is het dus van belang om voor nestgelegenheid voor zwaluwen en vleermuizen te zorgen. Eén zwaluw kan wel 20.000 muggen per dag wegvangen.

Bronnen: Wikipedia, Soortenbank.nl