Gegroefde lapsnuitkever

Otiorhynchus sulcatus

Dit is een dier dat valt onder de geleedpotige dieren, onder de (zespotige) insecten en is een kever uit de familie Snuitkevers (Curculionidae).

De Gegroefde lapsnuitkever of Taxuskever is zwart van kleur, met vaak enkele lichtere plekjes op de dekschilden. Deze vlekken worden veroorzaakt door een onregelmatige fijne beharing die geelbruin van kleur is. De lengte is ongeveer 9 tot 11 millimeter en deze soort is te herkennen aan de sterk gegroefde, korrelige dekschilden, het zeer bolle achterlijf en de voor alle snuitkevers karakteristieke verlengde kop.

lapsnuitkever

Ze komen zeer algemeen voor bij bosranden en in tuinen. Je komt ze ook tegen in woningen, omdat ze vaak in tuinpotten voorkomen en daar dan ook hun eitjes leggen. Als aan het eind van de herfst de potten dan binnen worden gezet met plant en al om ze te beschermen tegen de vorst, dan komen de larven uit en heb je de kever in huis. Op die manier kwam ik er één tegen op zolder (waar ik mijn potten met tuinplanten neerzet in de winter). Ik ben op onderzoek gegaan naar informatie over deze kever om hem zodoende te kunnen determineren.

Het is een nachtactieve kever en daarom is het geen bekende verschijning in de tuin, dit terwijl deze kever toch zeer algemeen voorkomt in Nederland. De kever voedt zich met zeer uiteenlopende soorten planten. Het is een erg sloom dier, dat niet snel kan rennen en niet kan vliegen. Deze soort heeft zeer goed ontwikkelde klauwtjes, waarmee de snuitkever zich stevig vast kan houden aan allerlei voorwerpen. De kever laat zich echter snel vallen zodra hij gestoord wordt en is daarna haast niet meer te vinden. Het is een kever die het hele jaar door gevonden kan worden, en in tegenstelling tot de meeste kevers, die maar kort leven, kan deze soort enkele jaren oud worden.

Voortplanting

De voortplanting van de Gegroefde lapsnuitkever is opmerkelijk. Zo zijn mannetjes bij deze soort zeer zeldzaam. De vrouwtjes planten zich maagdelijk voort, dit wordt ook wel parthenogenese genoemd (parthenogenetisch = maagdelijk). De vrouwtjes leggen de eitjes in de lente. De larve is wit en made-achtig en heeft een duidelijk gesegmenteerd, harig, iets gekromd lichaam. De Gegroefde lapsnuitkever kent een volledige gedaanteverwisseling (larve – pop –volwassen dier). De larve leeft ondergronds van plantenwortels en overwintert in de bodem. In principe veroorzaakt de larve in de tuin nauwelijks schade, maar in bloempotten of plantenkwekerijen waar soorten worden gekweekt die deze kever graag lust is (Coniferen en Rododendrons), het een zeer schadelijke soort. De larve eet wortels, de volwassen kever veroorzaakt ontsierende hapjes in bladeren.

De taxuskever is te bestrijden met aaltjes (die de larven eten) of met Bio 1020. Dit is een schimmel die groeit op een rijstkorrel en die je in de grond kunt harken. Zowel de larven als de volwassen lapsnuitkever gaan dood door deze schimmel.

www.soortenbank.nl