Franse veldwesp

Polistes dominula

Zittend op een terras, genietend van een kop koffie, zag ik in mijn ooghoek een sabelsprinkhaan tussen de bladeren van een plant bewegen. Na goed kijken constateerde ik dat het beestje werd bewogen door een wesp. Helaas voor de sprinkhaan was zijn laatste uurtje geslagen. De wesp was bezig hem zijn kop af te bijten om deze met smaak te verorberen.(zie foto’s).Tot zover dit bloedige verhaal.

franse veldwesp franse veldwesp

Na wat navraag te hebben gedaan en er het nodige over te hebben opgezocht, was het niet verwonderlijk dat deze wesp zich tegoed deed aan andere insecten. Deze wesp bleek de Franse veldwesp te zijn.

De Franse veldwesp is een wesp uit de familie der plooivleugelwespen (Vespidae). De wetenschappelijke naam van de soort werd in 1791 gepubliceerd door Johann Ludwig Christ.

De Franse veldwesp is van andere wespen te onderscheiden door het iets afgeplatte, slankere lichaam, meer oranje voelsprieten en een overwegend zwarte kleur met gele dwarsstrepen. Mannetjes zijn van vrouwtjes te onderscheiden doordat ze gekromde uiteinden aan de voelsprieten hebben. Daarnaast hebben zij groene ogen en de vrouwtjes zwarte ogen. De Franse veldwesp wordt ongeveer 12 tot 18 mm lang en is het hele jaar te zien.

De Franse veldwesp jaagt voornamelijk op insecten maar is niet graag gezien in gebieden met bijvoorbeeld zeldzame soorten vlinders. Hij is niet geïnteresseerd in zoetigheid, waardoor zelden een confrontatie met mensen plaatsvindt. Wel kan deze Franse veldwesp steken, maar doet dat alleen bij gevaar.

De nesten worden in het voorjaar gesticht door een koningin die overwinterd heeft op beschutte plaatsen in bomen, maar ook wel in huizen. Het nest heeft geen papieren omhulsing maar is open, waardoor de wespen goed te zien zijn. Deze soort staat er met name in meer zuidelijke streken om bekend de vreemdste plaatsen uit te kiezen. Zo zijn er zelfs nesten in auto's en onder de handgreep van een minicontainer aangetroffen.

Vaak werken 2 of meer jonge (zuster) koninginnen samen aan eenzelfde nest. Uit die groep stichtsters ontwikkelt zich een rangorde: één van de dominantere vrouwtjes wordt uiteindelijk de nieuwe koningin en zal de meeste eieren produceren. De andere geïnsemineerde vrouwtjes worden gedegradeerd tot werksters. Daarna worden ook echte werksters voortgebracht die niet paren.

Van oorsprong komt deze Franse veldwesp uit westelijk Europa. Hij is in Nederland alleen in Limburg en Zeeuws-Vlaanderen algemeen, en in delen van België. De laatste jaren rukt de Franse veldwesp op naar andere streken in Nederland vooral als we voortaan zomers krijgen zoals die van 2018.

Bronnen: Wikipedia, nature today, Traas ongedierte bestrijding, ANWB natuurgids