Egel

Erinaceus europaeus

egelEgels zijn de enige dieren in ons land met een dek van stekels op hun rug. Ze hebben er tussen de 5000 en 7000 die het hele jaar afzonderlijk van elkaar uitvallen en weer aangroeien. De rest van het lijf is met lange grijze en stugge haren bedekt. Ze hebben 4 poten/klauwen. Volwassen egels zijn 25 cm lang en wegen ongeveer 1 kilo. Maar voor de winter begint kunnen ze twee keer zo zwaar zijn. Egels wonen op het platteland, in tuinen en bossen en vaak in de buurt van mensen. Ze eten graag kleine beestjes zoals duizendpoten, rupsen, spinnen, kevers, wormen en slakken.

Voor het paren doen de mannetjes- en de vrouwtjesegel eerst een liefdesdans. Hij draait om haar heen, terwijl zij hem probeert te ontwijken. Een dans die enkele uren duurt en met staan en bijten gepaard gaat. Bij het paren laat het vrouwtje de stekels zakken zodat het mannetje op haar rug kan kruipen om haar te bevruchten.

Hierna gaan de Egels uit elkaar. Het vrouwtje bereidt zich in haar eentje op de geboorte van haar jonkies voor. Ze heeft 1 maand de tijd om een nest te maken. Dit nest maakt ze op een beschutte plaats van bladeren, mos, hooi en zelfs stukjes stof en papier.

Als na een maand de Egeltjes zijn geboren weegt een babyegeltje 20 gram, zo zwaar als een gummetje. De kleintjes hebben bij de geboorte 100 stekels op de rug. Bij het verlaten van het ouderlijk nest zullen ze er ongeveer 3000 hebben. De vrouwtjesegel heeft 10 tepels en kan haar baby’s een maand voeden met melk. Egels zijn zoogdieren. Net als mensenkinderen hebben Egeltjes melktanden. Die vallen na een maand uit. Wanneer ze 1 maand oud zijn gaan ze met hun moeder op pad op zoek naar voedsel. Na 20 dagen kunnen jonge Egels zich oprollen en dit enkele uren volhouden. Dit werkt als bescherming tegen zijn vijanden zoals de Vos, de Das, uilen en roofvogels. Om aan gevaar te ontsnappen steken ze zelfs zwemmend een rivier over.

Vrouwtjes werpen soms twee keer per jaar: in juli en september. De kleintjes die in de herfst zijn geboren leven meestal niet lang. Aan het eind van de zomer kunnen jonge Egels zelf hun eten vinden, ze hebben hun moeder niet meer nodig en gaan ieder hun eigen weg. Ze gaan op zoek naar een schuilplaats voor de winter. Daarnaast moeten ze ook veel insecten en wormen eten om een vetvoorraad onder hun huid op te bouwen. Wanneer de winter begint vangen Egels aan met hun winterslaap. Om energie te besparen moeten ze hun lichaam op halve kracht laten werken. Ze liggen opgerold in hun warme nest en bewegen zich amper. Hun lichaamstemperatuur daalt en de hartslag en ademhaling verminderen. Ongeveer 1 keer per week wordt de Egel wakker, draait zich om en valt weer in slaap. Wanneer het lente wordt ontwaken ze weer!

Bron: Gandolfi Angelo – Sanders – Wim – Biblion