Duindoorn

Hippophae rhamnoides

De duindoorn is een plant die op kalkrijke grond in de duinen groeit. De bladeren zijn grijsgroen, de bloemetjes groen en de besjes zijn oranje. De takken lopen uit in doornen.

De besjes zijn gewild door trekvogels, zoals de lijster. Het geeft de vogels extra energie. Ook bevatten de besjes veel vitamine C. In de winter, als de besjes gisten, worden vogels zelfs dronken!

Duindoorn

Duindoorn is niet bestand tegen schaduw. De plant beschermt de nieuwe planten in zijn buurt door zijn doorns. Dieren, zoals vee, kunnen zo niet eten van de jonge twijgen. Zo kunnen de nieuwe planten groeien. Zijn de nieuwe planten boven de duindoorn gegroeid, dan komt de duindoorn in de schaduw te staan, en sterft het langzaam af.

Omdat de duindoorn zogenaamde wortelknolletjes heeft, brengt het stikstof in de bodem. Deze stikstof, of meststof, gebruikt het zelf, maar er blijft genoeg over voor andere planten, zoals de vlier en de braam. Om de knolletjes te vormen is het afhankelijk van een bacterie. Na ongeveer 7 jaar is het aantal knolletjes verminderd en voor 80% afgestorven. Weer 3 jaar later zal de duindoorn afgestorven zijn en maakt het plaats voor andere planten.

Bron: Ecomare