Citroenvlinder

Gonepteryx rhamni

Tijdens een wandeling, half februari in het Quackjeswater, fladderde in mijn ooghoeken iets geels voorbij. Tot mijn verbazing, een vlinder. En wel een Citroenvlinder, die zelfs de moeite nam om rustig te blijven zitten voor een foto.

citroenvlinder

Overwinteren

De volwassen Citroenvlinder overwintert d.m.v. een winterslaap tussen groenblijvende planten zoals klimopranken, hulst of conifeer. De stofwisseling wordt verlaagd, het vocht uit het lijf verwijderd en er wordt een soort antivries aangemaakt. Om zo diep in winterslaap te kunnen komen kost veel energie. Zodra de temperatuur stijgt, ontwaakt de vlinder om op zoek te gaan naar vrouwtjes. Als de winter koud is en daarna de temperatuur oploopt is dat geen probleem. Echter het herhaald opnieuw in winterslaap gaan door extreem wisselende temperaturen kost de Citroenvlinder te veel energie waardoor hij van uitputting zal sterven.

Kenmerken

De Citroenvlinder is een dagvlinder met een spanwijdte van 50-55mm. De geelgekleurde Citroenvlinders zijn mannetjes. De wijfjes zijn bleekgroen-wit waardoor ze vaak worden verward met koolwitjes. Aan de voorvleugel zie je een puntige vleugelpunt en bij de achtervleugel nog een punt halverwege de achterrand. Zowel het mannetje als het vrouwtje hebben op elke vleugel een oranje vlek. Aan de onderkant zijn beide vleugels groenachtig.

Voortplanting

Na de paring worden de gelige eitjes rond april/mei afzonderlijk afgezet op jonge loten van Sporkehout of Wegedoorn. Na ca. 10 dagen komen de groene rupsen met hun witte zijstrepen tevoorschijn. Ze zijn moeilijk te vinden aangezien ze goed gecamoufleerd midden op de nerf zitten. De vraatsporen aan de rand zijn makkelijker herkenbaar. Na het verpoppen verschijnen in juli de nieuwe vlinders terwijl de oudergeneratie nog rondvliegt. Citroenvlinders kunnen een jaar oud worden waarvan ongeveer 5 maanden wordt doorgebracht in winterrust.

De Citroenvlinder is de belangrijkste bestuiver van Sleutelbloemen. Ook Knoopkruid, Koninginnekruid, Groot kattenkruid, Vlinderstruiken en Distels vinden ze aantrekkelijk. Met hun lange tong wordt de nectar uit de bloem gehaald. De kop, antennen en poten nemen soms dezelfde kleur aan als de bloem waaruit zij de nectar drinken. Dit met het oog op de onderin de bloem mogelijk levende spinnen die net zoals vogels en vleermuizen vlinders zien als voedsel.

De Vlinderstichting