Bont zandoogje

Pararge aegeria

bont zandoogjeOp deze foto zie je een mannetje, de spanwijdte is 32 tot 42 mm. Het mannetje is iets kleiner dan het vrouwtje, heeft rondere vleugeltippen en een vagere tekening, kleinere lichtere vlekken dan het vrouwtje. De vlinder heeft een voorkeur voor honingdauw, dat hij van de bladeren opneemt uit de kroonlaag. Zijn drie vlekken op de achtervleugel zouden erop wijzen dat het een minder actief mannetje is, dan wanneer het er vier zouden zijn.

Het Bont zandoogje is een dagvlinder uit de subfamilie Satyrinae, de Zandoogjes en Erebia's.

Vroeger was het Bont zandoogje een echte bosvlinder: hij bezette daar zonnige plekjes op bospaden en open plekken in het bos. De laatste jaren wordt hij ook veel in open gebied gezien en in tuinen, hoewel er wel altijd bomen en struiken in de buurt moeten zijn. Het Bont zandoogje kan namelijk slecht tegen warmte en droogte en verdraagt schaduwplekken beter dan andere soorten. Toch heeft hij windluwe plekjes nodig waar het zonlicht invalt. Hier waken de mannetjes over hun territorium en jagen ze andere mannetjes tot hoog in de lucht in spiraalvluchten weg. Vrouwtjes zijn wel welkom. Het vrouwtje zal na de paring haar eitjes afzetten op allerlei grassen. Hieruit komen na ongeveer 10 dagen de nakomelingen tevoorschijn, zo ongeveer in juni. Ook in de nazomer verschijnt er nog een generatie, wat betekent dat Bont zandoogjes van april tot en met oktober te zien zijn ( in 3 overlappende generaties ). De vlinder leeft ongeveer drie weken.

Uniek aan het Bont zandoogje is dat dit als rups en als pop kan overwinteren. Deze overwinterende rupsen blijven zes tot acht maanden in deze fase, terwijl die uit de eerste generatie zich al binnen een maand tot pop ontwikkelen. Ten opzichte van de eerste generatie zijn de vlinders later in het jaar donkerder.

rups bont zandoogje(Door Rasbak - Eigen werk) Het uitsteeksel op het eind van het achterlijf is typisch voor zandoogjes.

Zakgids Dagvlinders voor Nederland en Vlaanderen, www.vlinderstichting.nl, https://nl.wikipedia.org