Blauwe reiger

Ardea cinerea

blauwe reigerDe Blauwe reiger stamt uit de orde van de roeipotigen. De familie telt 67soorten. In Nederland kennen we de Blauwe reiger , de Kleine en de Grote zilverreiger, de Purperreiger, de Roerdomp en de Kwak.

Op zijn lange poten staat hij doodstil in ondiep water om zijn prooi te verschalken. Als hij iets ziet, schiet zijn kop met de lange scherpe snavel razendsnel vooruit en RAAK. Of hij stapt heel voorzichtig door het ondiepe water. Vaak zien we hem ineengedoken langs de waterkant staan. Een reiger heeft als voedsel vis, een kikker, reptielen, wormen, slakken, kreeftjes, jonge vogels, mollen, muizen en ratten. ’s Winters probeert hij ook wel een tuinvijver leeg te vissen op zoek naar iets eetbaars. Wil je dat niet, leg dan een net over je tuinvijver.

Reigers worden ongeveer 25 jaar oud, ze zijn 90 cm groot en wegen ongeveer 2 kilo. Reigers leven solitair maar broeden in kolonies. Ze maken een nest in een boom of in het riet.  Ze broeden van feb. tot juni zo’n 23 tot 28 dagen. Beide vogels broeden, daarna blijven de jonge vogels ongeveer 50 dagen op het nest. In Holland en Friesland broedt 60 a 70 procent van de Nederlandse reigers. Reigers maken een scherp schreeuwend geluid. Bij het vliegen trekt hij zijn nek in. Hij vliegt met langzame bedachtzame slagen. Vissers zijn niet zo blij met reigers. Ze vangen onze vis weg, zeggen ze. Reigers trekken niet meer zo massaal in de winter weg naar warmere landen. Ze zijn vanwege de warmere winters geneigd in ons land te blijven. Maar als we een keer een strenge winter hebben, dan gaan er aardig wat reigers dood.

Ook vroeger was de reiger al een bekende vogel. Erfgenamen van Floris V maakten al ruzie om een reigerkolonie. Sinds 1963 is de reiger een beschermde vogel.

Films ; Schoffies van Mark van Fucht ( doc) en Marktmeester van Johan Treffer.
Art Wikipedia