atalanta

Vanessa atalanta

atalanta

De Atalanta is een opvallende en veel voorkomende dagvlinder. Hij trekt elk jaar in grote aantallen vanuit Zuid-Europa naar Nederland om nieuwe generaties voort te brengen. Over de tocht doen zij enkele weken en ze vliegen dan soms op grote hoogte, ook 's nachts.

Hij wordt ongeveer 5 tot 6 centimeter groot. Het is een vrij grote, hoofdzakelijk zwarte vlinder met in de vleugelpunt van de voorvleugel enkele witte vlekken en vanaf de voorrand loopt een oranje band dwars over de vleugel naar de binnenrandhoek, langs de achterrand van de achtervleugel ligt ook een oranje band. De Atalanta gebruikt zijn zwarte vleugels om zo veel mogelijk warmte op te vangen.

De Atalanta is tevreden met verschillende biotopen zoals tuinen, ruigten en bermen en brengt in Nederland twee generaties voort. Het vrouwtje zet haar groene eitjes één voor één af op de bladeren van de grote brandnetel. Uit de eitjes komen rupsen, deze zijn tot 3,5 centimeter groot en grijsachtig zwart tot groen en aan de basis roodachtig bruin en op de flank een streep gele vlekjes.

De rupsen leven solitair op een blad dat ze met spinseldraad samenspannen tot een "pop". Ze blijven één maand in de "pop" om er daarna als een prachtige vlinder uit te kruipen.

De vlinder leeft van nectar van verschillende soorten kruiden en struiken. De Vlinderstruik, het Koninginnekruid, distels en Klimop zijn enkele van zijn favorieten.

De Atalanta is erg afhankelijk van brandnetel, als voedselbron en als plaats om zich voort te planten. De beste manier om hem te helpen is om brandnetels te laten staan of aan te planten.

Bronnen: Vlinderstichting, Wikipedia, Natuurpunt