Veldhoven Eindhoven Vessem
Kind & Natuur
woensdag14mrt2018

Boomfeestdag en zaadbommen gooien

Op woensdag 14 maart gingen weer tienduizenden kinderen in heel Nederland aan de slag op de Nationale Boomfeestdag. Ook de Gemeente Veldhoven heeft dit jaar weer een boomfeestdag georganiseerd met wat hulp van IVN Veldhoven Eindhoven Vessem en natuurlijk de leerlingen van groep 7 van basisschool de Berckacker.

Boomfeestdag

Om tien uur opende wethouder Hans van de Looij het festijn. Hij memoreerde het belang van groen voor ons allen. Wereldwijd wordt er nog altijd meer groen gekapt dan aangeplant.
De leerlingen  hebben een groot deel van de bijna 4000 planten kunnen poten.
Er is ook nu weer gekozen voor planten die van nature hier thuis horen: lijsterbes, sporkehout, inlandse vogelkers, boswilg, zomereik, kleinbladige linde en berk. De locatie ligt op een drukbezochte wandelroute tussen de kinderboerderij Hazewinkel en Zandoerle. De gemeente heeft daarom ook enkele fruitbomen laten planten: noten en krieken. Het perceel is één van de drie, die aangeplant worden ter compensatie voor het groen, dat moest wijken voor de Zilverbaan.

Zaadbommen

Op maandagmiddag voorafgaand aan de boomfeestdag zijn vrijwilligers van IVN VEV op  bezoek geweest bij groep 7 van de Berckacker om iets te vertellen over de boomfeestdag.
Dit  jaar was er  een extraatje:  de kinderen hebben zaadbommen gemaakt.
Het idee is al heel oud en stamt uit Japan. Het is zelfs grootschalig toegepast voor heraanplant van grote kale vlaktes. Het idee is dat je een klein balletje ter grootte van een ping-pong-bal maakt van tuinaarde, leem en een klein beetje zaad. Dat zaad kan van alles zijn. In Japan begon het met groentezaden.

ZaadbommenMeer wilde planten

Wij passen het toe om meer wilde planten te krijgen op plaatsen die nu braak en verloren liggen.
Er is veel keuze in zaadmengsels. Wij hebben gekozen voor een mengsel dat vooral gebruikt wordt op kale stukken grond en die veel bezocht wordt door insecten: vlinders, wilde bijen, hommels en de honingbij.  Ook muisjes en vogels pikken er wat van mee.
Het zijn zaden van bekende soorten waaronder wilde peen, gewoon duizendblad, gewone pastinaak, peterselie, smalle weegbree, cichorei, karwij, venkel en grote pimpernel.
In het begin zijn de planten van de boomfeestdag  nog erg klein en nietig; het stukje grond lijkt dus wel kaal. Ideaal voor een zaadbommenfestijn!!! Elke leerling heeft 10 zaadbommen gemaakt. We hadden er dus meer dan 200 met z’n allen. We hopen op een weelderige kruidenlaag deze zomer.