Vlinder-insectentuin Riethoven

Locatie van de Vlinder-insectentuin

Aan de rand van Riethoven, nabij de kruising Rythoviusdreef - Stevertsebaan, ligt sinds 1997 de Vlinder-insectentuin. Ruim 15 jaar geleden is de tuin opgezet door het toenmalige Jeugd IVN van Riethoven.

Na zoveel jaren was er wat achterstallig onderhoud. Dit is in 2013 en 2014 opgepakt in samenspraak met de gemeente Bergeijk. Het insectenhotel, toch wel de blikvanger in de tuin, is in 2013 vernieuwd. Ook aan de beplanting is veel gedaan. Met Boomfeestdag hebben kinderen van de Riethovense basisschool St. Willibrordus onder andere een honingboom geplant. In het najaar van 2014 droeg IVN Bergeijk-Eersel haar steentje bij: ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de afdeling kreeg de tuin een appelboom.

Vlinder-insectentuin Riethoven

In de tuin kun je op je gemak rondlopen of op een bankje genieten van de rust. Veel planten in de tuin zijn voorzien van naambordjes.
Als het warm genoeg is, is het de moeite waard om te kijken welke insecten zich vertonen bij de insectenflat en het insectenhotel. Ook bij de poel en het muurtje kun je genieten van de dierenwereld.

Bekijk eens de fotoserie van de tuin in de winter. Genomen in februari 2015, de tuin moet nog in bloei komen.
In het 'vlinderseizoen' staat de tuin prachtig in bloei, kijk maar naar de foto's die in juli 2015 gemaakt zijn.
Lees meer over de geschiedenis van de tuin - met dank aan Jan van Twisk.

De tuin is vrij en gratis toegankelijk.