Valkenswaard-Waalre
Overig
zaterdag10mrt2018

Veel werk verzet tijdens NLdoet

NLdoet 2018: in IVN Vlindertuin Waalre liggen tal van karweien te wachten. Twaalf mensen van de gemeente Waalre (bestuurders en medewerkers) zullen de handen uit de mouwen komen steken om de tuin voorjaarsklaar te maken.

We krijgen wat we verdienen: droog voorjaarsweer. Weinig zon, maar pas kans op regen aan het einde van de middag. Kortom: ideaal voor al die tuinklussen die op het programma staan.
De vlindertuinvrijwilligers beginnen een uurtje eerder om alle materialen klaar te leggen. Langzaam druppelen onze NLdoet-vrijwilligers binnen. Als de groep compleet is, heet Bernard iedereen hartelijk welkom en legt uit welke klussen er zoal in de aanbieding zijn.

intro NLdoet 2018We gaan voortvarend aan de slag. Gelukkig is het werk aan de composthoop populair. Het omzetten, een zware klus, is bijna elk jaar nodig en kan de hulp van een aantal enthousiaste mannen goed gebruiken!
Ook het verwerken van het snoeihout op takkenrillen schiet goed op.

De lichtere karweitjes (infobordjes poetsen, insectenhotel aanvullen met bamboe, banken schuren en oliën) gaan ook vlot van start. Het verwerken van de bamboe kost wel veel meer tijd dan gedacht.

bamboe voor het insectenhotelAl snel is het pauze. Keus uit drie soorten cake en natuurlijk koffie en thee. Dat gaat er wel in na al dat werk in de buitenlucht.
Vervolgens wordt nog eens doorgepakt. De heideheuvel verliest veel van zijn gras. Aan het schilderen van het schuurtje komen we vandaag niet toe (vervelend dat er regen is voorspeld) maar in plaats daarvan komen enkele dingen aan de beurt die van tevoren helemaal niet ingepland waren: extra snoeiwerk in het struweel en het rechtzetten van het bord bij de nectarkroeg.

Zo kunnen we aan het eind van de middag tevreden gaan borrelen. Onder het genot van een drankje en lekkere hapjes sluiten we de NLdoet-actie gezellig af. Als klein bedankje krijgen alle gemeentevrijwilligers van het IVN een vlinderzoekkaart. De Vlindertuinvrijwilligers mogen een keer op rondleiding door het nieuwe Huis van Waalre komen. Dat gaan we zeker doen!

borrel NLdoet 2018Pas tijdens het opruimen vallen de eerste spetters regen. Het had niet beter gepland kunnen zijn. Gemeentevrijwilligers, bedankt voor jullie komst en voor al het werk dat jullie verzet hebben. Kom gerust in de zomer nog eens langs om de Vlindertuin in volle glorie te bewonderen!

Meer foto's